نقد و بررسی فیلم مرداد
آخرین یاداشت ها
نقدی بر شبی که ماه کامل شد نقدی بر شبی که ماه کامل شد پدر بازیگری که شبیه فروغ بود پدر بازیگری که شبیه فروغ بود شکایت الهام حمیدی از یک جواهرفروشی + عکس شکایت الهام حمیدی از یک جواهرفروشی + عکس شستشوی بدن و مصرف مواد مخدر برای پاک شدن گناهان + عکس شستشوی بدن و مصرف مواد مخدر برای پاک شدن گناهان + عکس عکس یادگاری بهنوش طباطبایی با جواد عزتی عکس یادگاری بهنوش طباطبایی با جواد عزتی در اختتامیه جشنواره فجر چه می گذرد در اختتامیه جشنواره فجر چه می گذرد دو برنده نقش زن و مرد در یک قاب - هوتن شکیبا و الناز شاکردوست دو برنده نقش زن و مرد در یک قاب - هوتن شکیبا و الناز شاکردوست همایون غنی‌زاده سیمرغش را نپذیرفت همایون غنی‌زاده سیمرغش را نپذیرفت حمید عسکری سکوتش درباره کنسرت جنجالی‌اش را شکست حمید عسکری سکوتش درباره کنسرت جنجالی‌اش را شکست تصاویر بهنوش طباطبایی و هستی مهدوی‌فر در پردیس چارسو تصاویر بهنوش طباطبایی و هستی مهدوی‌فر در پردیس چارسو جدیدترین عکس مهران غفوریان و دخترش جدیدترین عکس مهران غفوریان و دخترش «آشغال‌های دوست‌داشتنی» در آستانه اکران؟/ پوستر فیلم ناکام محسن امیریوسفی منتشر شد «آشغال‌های دوست‌داشتنی» در آستانه اکران؟/ پوستر فیلم ناکام محسن امیریوسفی منتشر شد مشروح نشست فیلم «جان دار» از منفعل بودن نقش باران کوثری تا پیام صوتی معتمدآریا به خبرنگاران مشروح نشست فیلم «جان دار» از منفعل بودن نقش باران کوثری تا پیام صوتی معتمدآریا به خبرنگاران قالیباف، هاشمی و ربیعی به تماشای «ماجرای نیمروز: رد خون» نشستند قالیباف، هاشمی و ربیعی به تماشای «ماجرای نیمروز: رد خون» نشستند معرفی 5 فیلم برتر آرای مردمی در روز نهم جشنواره فیلم فجر معرفی 5 فیلم برتر آرای مردمی در روز نهم جشنواره فیلم فجر عباس آخوندی: جشنواره فیلم فجر از دستاوردهای موفق انقلاب است عباس آخوندی: جشنواره فیلم فجر از دستاوردهای موفق انقلاب است سعید اوحدی: مجموعه شهرداری به استقبال میزبانی از جشنواره فیلم فجر می‌رود سعید اوحدی: مجموعه شهرداری به استقبال میزبانی از جشنواره فیلم فجر می‌رود روستایی: «متری شیش و نیم» حاصل همه زندگی من بعد از «ابد و یک روز» است روستایی: «متری شیش و نیم» حاصل همه زندگی من بعد از «ابد و یک روز» است عماد افروغ: حضوری پرنشاط را در جشنواره فجر شاهد هستیم - به فیلم‌های فاخرمان باید افتخار کنیم عماد افروغ: حضوری پرنشاط را در جشنواره فجر شاهد هستیم - به فیلم‌های فاخرمان باید افتخار کنیم استقبال مخاطبان از «قسم» محسن تنابنده در چارسو استقبال مخاطبان از «قسم» محسن تنابنده در چارسو ردپای «آژانس شیشه‌ای» در جشنواره فجر سی و هفتم ردپای «آژانس شیشه‌ای» در جشنواره فجر سی و هفتم چهار سانس فوق‌العاده برای «متری شیش و نیم» در پردیس زندگی چهار سانس فوق‌العاده برای «متری شیش و نیم» در پردیس زندگی جدول پخش فیلم های سی و هفتمین دوره جشنواره فجر در اصفهان جدول پخش فیلم های سی و هفتمین دوره جشنواره فجر در اصفهان نگین پارسا کیست؟ و چرا حمید عسکری ممنوع الکار شد؟ نگین پارسا کیست؟ و چرا حمید عسکری ممنوع الکار شد؟ تصاویر بازیگران «مسخره‌باز» روی فرش قرمز تصاویر بازیگران «مسخره‌باز» روی فرش قرمز جای خالی علی نصیریان در شب اکران فیلمش در جشنواره فجر جای خالی علی نصیریان در شب اکران فیلمش در جشنواره فجر مشروح نشست خبری فیلم «بنفشه آفریقایی» /سعید آقاخانی چگونه به فیلم اضافه شد؟ مشروح نشست خبری فیلم «بنفشه آفریقایی» /سعید آقاخانی چگونه به فیلم اضافه شد؟ فرشته طائرپور در واکنش به حاشیه افتتاحیه فجر: بهانه‎جویان جنجال درست نکنند فرشته طائرپور در واکنش به حاشیه افتتاحیه فجر: بهانه‎جویان جنجال درست نکنند اکران «تیغ و ترمه» با حضور ۲ تن از نمایندگان مجلس اکران «تیغ و ترمه» با حضور ۲ تن از نمایندگان مجلس اسعدیان: فضای جشنواره‌ فیلم فجر را متشنج نکنیم /در چهل سالگی انقلاب همدل باشیم اسعدیان: فضای جشنواره‌ فیلم فجر را متشنج نکنیم /در چهل سالگی انقلاب همدل باشیم
دیوار (شماهم رو دیوار بنویسید)
زهرا نوشت خیلی عالی بود مهمان نوشت عاااااولی بود عرفان نوشت بد است زهرا جون نوشت واقعا عالی بود یسنا جباری نوشت خیلی خنده دار بود پشتیبانی ایران فا نوشت خواهش میکنم. خوشحالیم از داشتن چنین مخاطبین پیگیر و خوش ذوقی مهمان نوشت چی شد اخری نفهمیدین والا مهمان نوشت چی شد مریم نوشت عالیه رها نوشت عالی بود.۲۰ یه خسته نباشید میگم به بازیگر نقش جابر.وآقا مصطفی.همه دستشون درد نکنه. بیشه نوشت عالی بود . ممنون از مطالب خوبتون . مهمان نوشت درود علی احمدیان نوشت در این دوران که انتخاب کلاس بازیگری و استادی خوب بسیار سخت شده به نظرم این کلاس خیلی مفیده مهمان نوشت الکیه Maedhe نوشت محسن جان این آهنگ جدید من وتو شما خیلی عالی بود و همین طور کنسرتی که در آمل داشته آید یک هموطن نوشت باسلام اولا تبریک به خانواده آقای غفوریان بخاطر ورود دختر کوچولوی زیبایشان به جمع شان و دوم چه عکس زیبایی از پدر و دختری گذاشته اید احسنت و تبارک الله خدا عاقبت بخیرتون بکنه و قدر این رحمت زیبارو بدونید و از لحظه لحظه هاش کمال لذت رو ببرید . مهدی فهیمی نوشت سلام اقای محسن ابراهیم زاده عاشق اهنگ تون هستم لطفا در اردبیل هم کنسرت بزاردید مهدی نوشت عالی آیناز نوشت وای من واسه گروه ماکان بند می میرم امدوارم هر چه زود تر به ارومیه بیان دوستون داریممممممممممم rezi نوشت dooset daram keshti(A.H کوروش نوشت آقای ابراهیم زاده کازرون هم کنسرت بزارید ما دوست داریم شما رو از نزدیک ببینیم عشقمی محمد سعیدی نوشت خیلی خیلی خنده داره حتما مردم اصفهان برید ببینید حسن پرداس نوشت سلام ،اجراتون عالی عالی عالی،هرچی بگم کم گفتم،قیمت بلیط های کنسرتتون بدبدبد،چرامانبایدبتونیم بیاییم کنسرتتون؟کاربرنامه ریزی داشتیدواسه این مشکل،یعنی اونایی که پولشوندارن نبایدازهنرهای هم وطناشون لذت ببرن؟درکل عاشقتونم،یاحق محسن سهرانی نوشت (کارگردان تاریک ماه) سلام و درود به عزیزان تاریک ماه و همه عزیزانی که نظر گذاشتن نظرات شما عزیزان بسیار ارزشمنده ممنونم که ما را دنبال میکنید...ایشالا بازم با کار بعدی درخدمت شما عزیزان هستم دوستتون دارم.... علی نوشت سینمای سوره با محوریت هنر و اجربه بیشتر فعالیت داره dedpool نوشت خوب پشتیبانی ایران فا نوشت دوست عزیز اکران فیلم ها از ۱۲ بهمن آغاز می‌شود و امسال ۱۱ فیلم در پردیس سینمایی سیتی سنتر بروی پرده خواهد رفت و سینماهای دیگر هنوز اطلاعاتی منتشر نکرده اند رضا توقیقی نوشت چقدر زود فیلم های تهران فروش رفت ساناز مهدوی نوشت جشنواره فیلم فجر امسال فیلم های خوبی داره. امیدوارم به زودی در شهرستان ها هم اکران بشه. ما که حسابی منتظریم محمدرضا نوشت فیلم های جشنواره در اصفهان کی اکران میشه؟

نقد و بررسی فیلم مرداد

محمدرضا | ۲۳ تیر ماه ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۴۸

این روزها فیلم مرداد در سینماهای کشور در حال اکران است. از این رو سعی کردیم یادداشت هایی که در خصوص این فیلم در فضای مجازی دست به دست می شود را برای شما جمع اوری کرده تا آگاهانه به تماشای این فیلم بنشینید. در ضمن شما می توانید از اینجا سانس های این فیلم و سینماهای اکران کننده را مشاهده نمایید و به آسانی بلیت خریداری نمایید. 

اگر شما هم تجربه ای از این فیلم دارید خوشحال خواهیم شد در پایان این یادداشت در قسمت نظرات برای ما بیان نمایید.

مرداد، تعلیق بی پایه / نویسنده: یاسمن خلیلی فرد

«مرداد» فیلمی به کارگردانی بهمن کامیار است فیلمسازی که از قضا فیلم دیگرش «در وجه حامل» نیز همزمان به اکران عمومی درآمده است. از بد روزگار، گفته می شود کامیار چندان موافق اکران فیلمهایش در دوره ی بازی های جام جهانی نبوده است و حالا هر دو فیلم او توامان در اوج نمایش بازی های فوتبال در سینماها به اکران درآمده اند.
متأسفانه هنوز موفق به تماشای «در وجه حامل» نشده ام اما تا جایی که می دانم یک فیلم اجتماعی با ساختاری نو و متفاوت است؛ «مرداد» اما نتوانست آنقدر که باید توقعم را برآورده سازد.
«مرداد» یک درام معمولی است با فراز و نشیب های معمولی. اشکال بزرگ کار مقدمه ی کند و ناملموس آن است. به عبارتی فیلم آن قدر دیر آغاز می شود و مسئله ی اصلی اش را بیان می کند که مخاطب در یک سوم آغازین درام کاملاً گیج است و نمی داند فیلم قرار است چه مسئله ای را بیان کند. این که کامیار با این ترفند قصد ایجاد حس تعلیق در کار را داشته یا نه، پرسشی ست که خود کارگردان باید به آن پاسخ دهد، اما آن چه از ظاهر امر برمی آید نوعی ناپختگی و عدم آمادگی فیلمساز برای آغاز روایتش است که هرگز نمی توان آن را با هیچ بهانه ای منطقی و توجیه پذیر تلقی نمود.
«مرداد» می توانست آمیزه ی منسجمی از عشق، تعلیق، توطئه، پنهان کاری و درماندگی در داستانی با روایت مدرن باشد اما عدم انسجام درونی رویدادها و گره های متعددی که در میانه ی راه خود را لو می دهند به متن کار ضربه زده و آن را به الگوی متوسطی در سینمای اجتماعی ایران بدل ساخته است.
از لو رفتن گره های کار گفتم؛ پس از ورود سوگل (مهتاب کرامتی ) به داستان و پرده برداشته شدن از نوع و میزان ارتباط او با امیر (محمدرضا فروتن) و با توجه به داده هایی که پیش تر فیلمنامه در اختیار تماشاگر قرار داده است می توان به آسانی دریافت که داستان از چه قرار بوده و از جایی که مخاطب رازهای روایت را درمی یابد از میزان تعلیق کار کاسته می شود و جذابیت های دراماتیک آن کاهش می یابند.
«مرداد» فیلم متوسطی است که در صورت بهره جویی از ساختاری مرتبط با ژانرش و همچنین تطابق بیشتر رخدادهای درونی اش با همدیگر، می توانست به اثر متفاوتی در سینمای ایران تبدیل شود. فیلم قرار است مایه هایی از ژانر تریلر را به معرض نمایش بگذارد اما بیش از آن که برای تحقق این هدف از پتانسیل درونی فیلمنامه و چیدمان درست منطق روایی بهره گرفته شده باشد، از عناصر جانبی آن هم به شکل پررنگ استفاده شده است که احتمالاً بارزترین نمونه اش موسیقی متن پررنگ و پرحجم اثر است که بافتش با بافت فیلم هماهنگ است اما گاه این موسیقی است که بر کار سوار می شود و بیش از آن چه لازم است خودنمایی می کند؛ شاید این انتخاب به سلیقه ی فیلمساز بازگردد اما نگارنده، در جایگاه یک تماشاگر، ترجیح می دهد فیلمی واقعگرا را با همان عناصر درونی خود و مولفه های سبکی اش تماشا کند و موسیقی عمده توجه مخاطب را به خود اختصاص ندهد. شاید به همین دلیل است که فیلم های بی موسیقیِ متن اصغر فرهادی بعضاً باورپذیرتر از بسیاری دیگر از نمونه های مشابهشان از فیلمسازان دیگر از آب درمی آیند.

مرداد


«مرداد» با بازی های قالباً قابل قبولی همراه است. این به معنای آن نیست که کامیار در «مرداد» نقش نامتعارفی را به بازیگر نامتعارفی داده باشد! بازی های مرداد اساساً شما را غافلگیر نمی کنند اما در حد و اندازه ی فیلم هستند و هماهنگی بازیگران با یکدیگر شاید از ویژگی های مثبت کار به حساب بیاید؛ با این وجود گمان می کنم محمدرضا فروتن، باید در انتخاب نقش های خود، تغییرات جدی لحاظ کند زیرا شباهت نقش هایش به یکدیگر منجر به بازی هایی تکراری از سوی او می شوند که دست کم برای شخص نگارنده کلیشه ای و تکراری شده اند و دیگر نمی توانم دیگر قابلیت های این بازیگر را در نقش آفرینی مشاهده کنم؛ فروتنِ «مرداد» همچون فروتنِ «عادت نمی کنیم» و فروتنِ بسیاری دیگر از فیلم های اخیرش، مردی آرام، مرموز، بداخلاق و کم حرف است که با آن که بدذات نیست، این سوتفاهم را در شخص مقابلش به وجود می آورد که دارد کار بدی می کند و این کار بد عموماً خیانت در نظر گرفته می شود! حرف نزدن، سکوت های طولانی، بازی های به شدت درونی و واکنش های بسیار کمرنگ از ویژگی هاییست که این سالها در بازی فروتن و البته به تناسب نقش هایی که بعهده می گیرد بارها دیده شده است. همچنین کاراکتر سحر (بهنوش بختیاری) می توانست به راحتی از فیلمنامه کنار گذاشته شود بی آن که کار را دچار نقص کند.

شاید چند بار بازنویسی بیشتر فیلمنامه و تدوین مجدد کار می توانست تا حدودی به بهتر شدن «مرداد» کمک کند اما در شکل فعلی، این فیلم، یک اثر با طرح اولیه ای جذاب و متفاوت است که به جهت نقصان در قصه گویی و عدم انسجام ساختار درونی اش، در اندازه ی ایده ای «خام» باقی مانده است. 
نمی دانم چرا، اما قالباً بسیاری از فیلم هایی که با مسئله ی «بارداری»، «زایمان»، «سقط جنین» و ... سر و کار دارند در پرداخت نمی توانند به اندازه ی ایده هایی که آن ها را شکل داده است موفق باشند. شاید بارزترین نمونه چنین فیلم هایی، «دعوت» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا (1386) باشد که به رغم هزینه های گزافی که برای ساخت آن شد و بهره گیری از ویترینی از ستارگان سینمای ایران، نتوانست آن قدر که باید موفق شود و در واقع یکی از ضعیف ترین فیلم های این کارگردان به شمار می رود. احتمالاً محدودیت ها و خط قرمزها که معضل اصلی فیلمنامه نویسی در سنیمای این روزهای ایران هستند، علت اصلی چنین ناکامی هایی می باشد.

در ادامه تصاویر این فیلم را با هم می بینیم

مرداد
مرداد
مرداد
مرداد
مرداد

خرید بلیت و مشاهده تیزر فیلم مرداد

امتیاز : ۵ از ۵ - ۲ نفر
تبلیغات +
اصفهان امروز فرهنگ و هنر Roogle - روگل!
پیشنهاد ویژه +
کنسرت آرش و مسيح
لوگواینماد ایران فا لوگو ساماندهی ایران فا لوگو وزارت فرهنگ و ارشاد لوگو جشنواره وب و موبایل پلیس فتا