تحلیل خودشیفتگی در فیلم خوک
آخرین یاداشت ها
شکایت میراث فرهنگی از کپی کنندگان سرود «ای ایران» شکایت میراث فرهنگی از کپی کنندگان سرود «ای ایران»آلبومی که رضا صادقی به مردم کرمانشاه تقدیم کرد آلبومی که رضا صادقی به مردم کرمانشاه تقدیم کردهمکاری محمدرضا شریفی‌نیا با یک کارگردان روحانی همکاری محمدرضا شریفی‌نیا با یک کارگردان روحانیعکس بازیگران ریست عکس بازیگران ریستبهترین خواننده و بهترین ترانه‌ساز سال انتخاب شدند بهترین خواننده و بهترین ترانه‌ساز سال انتخاب شدند«هیس! پسرها فریاد نمی‌زنند» مجوز ساخت گرفت «هیس! پسرها فریاد نمی‌زنند» مجوز ساخت گرفتهانیه توسلی و تیم اسکواش بانوان هنرمند + عکس هانیه توسلی و تیم اسکواش بانوان هنرمند + عکسپرفروش‌ترین فیلم‌های سینما در روزهای پایانی سال پرفروش‌ترین فیلم‌های سینما در روزهای پایانی سالرونمایی از پوستر یک فیلم آخرالزمانی در هالیوود رونمایی از پوستر یک فیلم آخرالزمانی در هالیوودعکس لیلا اوتادی در چادر قشقایی در حال نان‌ پختن عکس لیلا اوتادی در چادر قشقایی در حال نان‌ پختنحاتمی‌کیا در سرزمین هندوها حاتمی‌کیا در سرزمین هندوهافروش مستند جنجالی مایکل جکسون به ۱۳۰ کشور فروش مستند جنجالی مایکل جکسون به ۱۳۰ کشوریکی از عشق‌های محسن تنابنده در زندگی/ عکس یکی از عشق‌های محسن تنابنده در زندگی/ عکستوضیح افسانه پاکرو درباره سیگار کشیدنش + عکس توضیح افسانه پاکرو درباره سیگار کشیدنش + عکسمجید خراط‌ها پس از ماه‌ها تحمل بیماری کنسرت برگزار می‌کند مجید خراط‌ها پس از ماه‌ها تحمل بیماری کنسرت برگزار می‌کندمدیرکل دفتر موسیقی و ممنوع‌الفعالیتی حمید حامی مدیرکل دفتر موسیقی و ممنوع‌الفعالیتی حمید حامیعظمت ساخت «سلمان فارسی» سه برابر «مختارنامه» است عظمت ساخت «سلمان فارسی» سه برابر «مختارنامه» استماهور الوند در مراسم تشییع پیکر عمویش ماهور الوند در مراسم تشییع پیکر عمویشاز خطرناک‌ترین فیلم جشنواره فجر تا اثری پُر افسوس از خطرناک‌ترین فیلم جشنواره فجر تا اثری پُر افسوسچه تفاوتی میان نوازندگی خانم و آقا وجود دارد؟ چه تفاوتی میان نوازندگی خانم و آقا وجود دارد؟کنسرت موزیسین آلمانی برای نخستین بار در تهران کنسرت موزیسین آلمانی برای نخستین بار در تهرانمعرفی ۲ بازیگر جدید نوجوان در «سینما ستاره» معرفی ۲ بازیگر جدید نوجوان در «سینما ستاره»اعتراض شدیدالحن خانه موسیقی به تغییر دادن سرود «ای ایران» اعتراض شدیدالحن خانه موسیقی به تغییر دادن سرود «ای ایران»رامبد جوان و خبر بچه دار شدنش رامبد جوان و خبر بچه دار شدنشعکس | بازی عمو زنجیرباف الناز شاکردوست با لباس محلی عکس | بازی عمو زنجیرباف الناز شاکردوست با لباس محلیچرا کنسرت هوروش‌بند لغو شد؟ چرا کنسرت هوروش‌بند لغو شد؟عمو پورنگ و «بالش‌ها» جایگزین «کلاه‌قرمزی» می‌شوند؟ عمو پورنگ و «بالش‌ها» جایگزین «کلاه‌قرمزی» می‌شوند؟دلیل سانسور تبلیغات «جن زیبا» در تلویزیون چه بود؟ دلیل سانسور تبلیغات «جن زیبا» در تلویزیون چه بود؟برندگان جایزه جمالزاده مشخص شد برندگان جایزه جمالزاده مشخص شدگریم جدید مهدی سلطانی در سریال «خواب‌زده» سیروس مقدم گریم جدید مهدی سلطانی در سریال «خواب‌زده» سیروس مقدم
دیوار (شماهم رو دیوار بنویسید)
S.h نوشت .مهدی نوشت عالیه نمره ی من به این فیلم 20 مهدی نوشت عالیه نمره ی من به این فیلم 20 نرگس نوشت عالی چی بگم عشقیرضا نوشت دمتون گرم اقای ایزدی خدا شما رو برای ما اصفهانیا نگه دارهالهام نوشت یک موضوع مهمی که بسیارقابل تامل است بی اعتباری جشنواره ها در نظرم باعث می شود موضوع مهم داوری جشنواره هاست که باید تخصصی باشد اگر به لیست داوران جشنواره ها توجه کنید اسم یک نفرداور مرد است که در اغلب جشنواره ها دایم تکرار می گردد از جشنواره جمالزاده بگیرید تا جشنواره مادرم زمین ، جشنواره آب ...و حالا جشنواره فرشته با موضوعات بسیار بسیارتخصصی اگر یک نفر چند رشته را می تواند به طور تخصصی داوری کند اگر داور به این موضوع مهم تخصصی بودن داوری بی اعتنا است و به موضوع بها نمی دهد برگزار کنندگان جشنواره ها بایدحواسشان به این موضوع مهم باشدهادی نوشت من خیلی این فیلمو دوست دارم و نظرم درباره ی این فیلم مثبت هستشمهمان نوشت عالی بود مخصوصا طلا خانم ممنونم از آقا محمد جواد پاک نژادستاره کریم پور نوشت سلام .شماخواننده موردعلاقه منوعشقم هستین هربارعشقم بهم زنگ میزدیامیدیدمش آهنگ شماپخش میشدهمون آهنگ دونه دونه دوستتون دارم وعاشق صداتونم SEFR نوشت عالیپوریا پایکاری نوشت عاشقشممهمان نوشت عالیییییمهمان نوشت عالیمهدی آزادخوش نوشت بسیار عالی۵۵ نوشت خوبه راضی هستم۵۵ نوشت خوبهساریه نوشت محسن ابراهیم زاده مهمان نوشت منکه نفهمیدم چی شد؟محسن ابراهیم زاده❤❤ نوشت بهترین عشق زندگیم توییساغر وزیری نوشت محسن امید وارم گه این پیامو ببینی من عاشقتم دوستت دارم توخیال خودم تو دوست پسرمی همه هم می دونن علی نوشت عالی بود گناوه هم بیاسیران نوشت ماموستا عدنان کریم هنرمند است عالی هر بژی کوردمهمان نوشت کیان چاپ نوشت ضمنا حاضرم برای همکاری با شما تخفیف خوبی بدم برای چاپ بنرهای تبلیغاتی تاترهای اقا رشید 09215605626کیان چاپ نوشت باسلام اقای ازدی مثل همیشه عالیمسعود شکل ابادی نوشت سلام خیلی عالیه من تابحال 3 بار رفتم دیدم بازم میرم چون خیلی اقای ایزدی را دوستش دارم به شما هم پیشنهاد میدم ببینیدSejde نوشت عالی بهترینیمهر نوشت عالیمهمان نوشت عشقیمرضیه نوشت محسن عشقتم ایول

تحلیل خودشیفتگی در فیلم خوک

محمدرضا | ۱۹ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۳

حسن خشمگین است. مدتی است موفق به فیلم ساختن نشده. ستارهٔ محبوبش صبر ندارد و می‌خواهد با کارگردانان دیگر همکاری کند. همسرش دیگر عاشقش نیست. دخترش بزرگ شده و دیگر مستقل است. مادرش پیر شده و کم‌کم حافظه خود را از دست داده.

مزاحم جذابی او را هر جا می‌رود تعقیب می‌کند و اصرار دارد حسن او را وارد دنیای سینما کند. از همه بدتر، قاتلی در سطح شهر مشغول کشتن کارگردانان سینمای ایران است، اما حسن را نادیده گرفته. حسن رنجیده‌است: آیا او مهمترین فیلمساز این شهر نیست؟ پس چرا قاتل تحویلش نمی‌گیرد؟ هنگامی که نام حسن به عنوان مظنون اصلی پرونده قتل‌ها در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود، اوضاع دیگر غیرقابل تحمل می‌شود. حالا حسن ناچار است برای اعاده حیثیتش نقشهٔ هوشمندانه‌ای بکشد.

کارگردان: مانی حقیقی

بازیگران: حسن معجونی، لیلا حاتمی، سیامک انصاری، لیلی رشیدی، پریناز ایزدیار، علی باقری، آیناز آذرهوش، مینا جعفرزاده، علی مصفا، سهیلا رضوی، رضا یزدانی، بیوک میرزایی

در ادامه نقدی از روزنامه شرق را با هم خواهیم خواند

اگر فیلم خوک، ساخته مانی حقیقی را ندیده‌اید توصیه می‌کنم که ببینید؛ فیلم متفاوتی است. ساز‌و‌کار خیال و رؤیا در مغز یک کارگردان سینما را مطرح می‌کند.

این فیلم نوعی خودنگاری سینمایی از پدیده خودشیفتگی است که، چون تار عنکبوتی بر حجم پرده سینما تنیده شده است؛ سینمایی که می‌تواند هم مولد و هم منتقد خودشیفتگی انسان باشد؛ سینمایی که آینه‌ای تمام‌قد در جلوی انسان می‌گذارد تا خود را بهتر ببیند.

در این فیلم با این طنز تلخ، روبه‌روییم که ما در هر موقعیتی هم ناظریم هم منظور، هم سوژه‌ایم هم ابژه، هم قاتلیم هم مقتول، هم ظالمیم هم مظلوم. گرفتار در پیله‌ای کابوس‌گونه در خودتنیده که در آن واقعیت از خیال و رؤیا غیرقابل تمیز است.

کسی که خودشیفته و فقط عاشق خود است، انسانی گمشده در جنگل خود است. مدار‌های عاطفی مغزش، چون خیابانی یک‌طرفه است که به سوی دیگری گشوده نیست، از حسادت و رشک لبریز است و می‌خواهد سر بر تن خودشیفته‌ای غیر از خود نباشد؛ بنابراین خودشیفته، دشمن بی‌رحمی برای رقیبان متصور دیگر است و حاضر است سرهایشان بریده شود.

قاتلی زنجیره‌ای که قربانیان خود را در میان کارگردان‌های مشهور سینما انتخاب می‌کند، گویی حدیث نفسی برای فیلم‌ساز، مانی حقیقی می‌شود. بریده‌شدن سر خود کارگردان یعنی مانی حقیقی در اوایل فیلم و برگزاری مجلس ترحیم برای او، به تماشاچی فیلم خود این هشدار را می‌دهد که با قصه‌ای مجازی و غیرواقعی روبه‌رو است و آن‌ها را جدی نگیرد و به صورت استعاری و مفهومی با داستان فیلم همراه شود.

تحلیل

به عبارت دیگر، طنز ماجرا در اینجاست که کارگردان فیلمی که می‌بینیم، قبلا سر از تنش جدا شده است و فیلم داستان کارگردان خودشیفته‌ای را روایت می‌کند که، چون مجنونی، عاشق خویش است (حسن معجونی در نقش حسن کسمایی).

مردی است که در میدان توجه زن در نقش‌های مختلف مادر، همسر، ستاره محبوب و مزاحم جذاب قرار دارد. اما نگرانی بزرگ کارگردان خودشیفته این است که اگر قاتل زنجیره‌ای وجود داشته باشد که بر اساس خواهش درونی او سر کارگردان‌های مهم را می‌برد، اگر به سراغ او نمی‌آید و سرش را از تنش جدا نمی‌کند، پس او باید کارگردان بزرگی نباشد.

این فاجعه‌ای بزرگ برای یک خودشیفته تمام‌عیار است. اما جالب است بدانیم که چرا قاتل، روی پیشانی همه سر‌های بریده کارگردان‌های معروف واژه خوک را می‌کند. واژه خوک شاید به نوعی اصطلاح غربی به انگلیسی pig heded باشد که به نوعی اشاره به خودشیفتگی دارد، اما معادل فارسی ندارد و می‌توان واژه ترکیبی معادل، چون کله خوک ساخت.

مانعی نیست، همان طوری که سینما را از غرب وارد کرده‌ایم و کله خوک نیز می‌تواند وارد فرهنگ امروزین ما بشود و این نیز بر طنز ماجرا می‌افزاید. ماجرای فیلم تا اینجا مرا به یاد کتاب «این یک چپق نیست» میشل فوکو در شرح نقاشی رنه ماگریت، نقاش سورئالیست می‌اندازد که مانی حقیقی آن را ترجمه کرده است.

به نظر من فیلم در بخش یک‌سوم نهایی دچار ضعف ساختاری می‌شود و آن هنگامی است که کارگردان خودشیفته مظنون اصلی قتل‌های زنجیره‌ای می‌شود. اگر فیلم شرح کابوس‌های کارگردانی خودشیفته است، باید بدانیم که مغز یک خودشیفته واقعی حتی در خواب و رؤیا هم خود را در موقعیت اتهام نمی‌بیند.

تحلیل

با اینکه در این بخش از فیلم با سکانس‌های زیبای فلینی‌وار میهمانی بالماسکه‌مانند با چاشنی مدل‌های قاجاری و راک‌نوازی با راکت تنیس در سلول زندان و رهاشدن تنها در دشتی بیکران روبه‌روییم که جذابیت سینمایی خاصی دارد و به نوعی رؤیا در رؤیا را تداعی می‌کند، ولی به‌طور کلی لغزیدن فیلم از دنیای سیاست به دنیای شبکه مجازی اینترنتی و ماجرا‌های مربوط به آن کمی به روال فیلم لطمه می‌زند و ممکن است مخاطب را خسته کند.

اما موضوع این است که بالاخره چگونه کارگردان خودشیفته فیلم می‌تواند خود را از پارادوکسی کابوس‌گونه نجات بدهد؛ یعنی هم کارگردان معروف باشد و هم سرش بریده نشود. در سکانس آخر فیلم، مانی حقیقی راه‌حلی روان‌کاوانه و جامعه‌شناسانه پست‌مدرنیستی پیدا می‌کند.

مادر که پرورنده پسر خودشیفته است، قاتل کله خوکی را که موفق شده کلمه خوک را بر پیشانی فرزندش بکند، با تفنگ ستارخانی از پا درمی‌آورد و بدین ترتیب خودشیفته قصه به مشروطیت خود می‌رسد و به قهرمان مردمی تبدیل می‌شود.

کابوس ماندگاری خودشیفتگی انسان تلخ است. اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا واقعا خودشیفتگی تاوان خلاقیت درگیرانه و پر تعب و در‌عین‌حال پر زرق و برق توجه‌برانگیز فضای سینمایی در بازار آشفته فرهنگی است که از آن گریزی نیست؟

نویسنده: عبدالرحمن نجل‌رحیم/ روزنامه شرق

 

امتیاز : ۰ از ۵ - ۰ نفر
    تبلیغات +
    اصفهان امروزفرهنگ و هنر
    پیشنهاد ویژه +
    نمایش اثر پرتوهای گاما بر گلهای همیشه بهار
    لوگواینماد ایران فالوگو ساماندهی ایران فالوگو وزارت فرهنگ و ارشادلوگو جشنواره وب و موبایلپلیس فتا