نمایش «دیر راهبان»؛ دغدغه‌های یک کشیش پیر
آخرین یاداشت ها
نقدی بر شبی که ماه کامل شد نقدی بر شبی که ماه کامل شد پدر بازیگری که شبیه فروغ بود پدر بازیگری که شبیه فروغ بود شکایت الهام حمیدی از یک جواهرفروشی + عکس شکایت الهام حمیدی از یک جواهرفروشی + عکس شستشوی بدن و مصرف مواد مخدر برای پاک شدن گناهان + عکس شستشوی بدن و مصرف مواد مخدر برای پاک شدن گناهان + عکس عکس یادگاری بهنوش طباطبایی با جواد عزتی عکس یادگاری بهنوش طباطبایی با جواد عزتی در اختتامیه جشنواره فجر چه می گذرد در اختتامیه جشنواره فجر چه می گذرد دو برنده نقش زن و مرد در یک قاب - هوتن شکیبا و الناز شاکردوست دو برنده نقش زن و مرد در یک قاب - هوتن شکیبا و الناز شاکردوست همایون غنی‌زاده سیمرغش را نپذیرفت همایون غنی‌زاده سیمرغش را نپذیرفت حمید عسکری سکوتش درباره کنسرت جنجالی‌اش را شکست حمید عسکری سکوتش درباره کنسرت جنجالی‌اش را شکست تصاویر بهنوش طباطبایی و هستی مهدوی‌فر در پردیس چارسو تصاویر بهنوش طباطبایی و هستی مهدوی‌فر در پردیس چارسو جدیدترین عکس مهران غفوریان و دخترش جدیدترین عکس مهران غفوریان و دخترش «آشغال‌های دوست‌داشتنی» در آستانه اکران؟/ پوستر فیلم ناکام محسن امیریوسفی منتشر شد «آشغال‌های دوست‌داشتنی» در آستانه اکران؟/ پوستر فیلم ناکام محسن امیریوسفی منتشر شد مشروح نشست فیلم «جان دار» از منفعل بودن نقش باران کوثری تا پیام صوتی معتمدآریا به خبرنگاران مشروح نشست فیلم «جان دار» از منفعل بودن نقش باران کوثری تا پیام صوتی معتمدآریا به خبرنگاران قالیباف، هاشمی و ربیعی به تماشای «ماجرای نیمروز: رد خون» نشستند قالیباف، هاشمی و ربیعی به تماشای «ماجرای نیمروز: رد خون» نشستند معرفی 5 فیلم برتر آرای مردمی در روز نهم جشنواره فیلم فجر معرفی 5 فیلم برتر آرای مردمی در روز نهم جشنواره فیلم فجر عباس آخوندی: جشنواره فیلم فجر از دستاوردهای موفق انقلاب است عباس آخوندی: جشنواره فیلم فجر از دستاوردهای موفق انقلاب است سعید اوحدی: مجموعه شهرداری به استقبال میزبانی از جشنواره فیلم فجر می‌رود سعید اوحدی: مجموعه شهرداری به استقبال میزبانی از جشنواره فیلم فجر می‌رود روستایی: «متری شیش و نیم» حاصل همه زندگی من بعد از «ابد و یک روز» است روستایی: «متری شیش و نیم» حاصل همه زندگی من بعد از «ابد و یک روز» است عماد افروغ: حضوری پرنشاط را در جشنواره فجر شاهد هستیم - به فیلم‌های فاخرمان باید افتخار کنیم عماد افروغ: حضوری پرنشاط را در جشنواره فجر شاهد هستیم - به فیلم‌های فاخرمان باید افتخار کنیم استقبال مخاطبان از «قسم» محسن تنابنده در چارسو استقبال مخاطبان از «قسم» محسن تنابنده در چارسو ردپای «آژانس شیشه‌ای» در جشنواره فجر سی و هفتم ردپای «آژانس شیشه‌ای» در جشنواره فجر سی و هفتم چهار سانس فوق‌العاده برای «متری شیش و نیم» در پردیس زندگی چهار سانس فوق‌العاده برای «متری شیش و نیم» در پردیس زندگی جدول پخش فیلم های سی و هفتمین دوره جشنواره فجر در اصفهان جدول پخش فیلم های سی و هفتمین دوره جشنواره فجر در اصفهان نگین پارسا کیست؟ و چرا حمید عسکری ممنوع الکار شد؟ نگین پارسا کیست؟ و چرا حمید عسکری ممنوع الکار شد؟ تصاویر بازیگران «مسخره‌باز» روی فرش قرمز تصاویر بازیگران «مسخره‌باز» روی فرش قرمز جای خالی علی نصیریان در شب اکران فیلمش در جشنواره فجر جای خالی علی نصیریان در شب اکران فیلمش در جشنواره فجر مشروح نشست خبری فیلم «بنفشه آفریقایی» /سعید آقاخانی چگونه به فیلم اضافه شد؟ مشروح نشست خبری فیلم «بنفشه آفریقایی» /سعید آقاخانی چگونه به فیلم اضافه شد؟ فرشته طائرپور در واکنش به حاشیه افتتاحیه فجر: بهانه‎جویان جنجال درست نکنند فرشته طائرپور در واکنش به حاشیه افتتاحیه فجر: بهانه‎جویان جنجال درست نکنند اکران «تیغ و ترمه» با حضور ۲ تن از نمایندگان مجلس اکران «تیغ و ترمه» با حضور ۲ تن از نمایندگان مجلس اسعدیان: فضای جشنواره‌ فیلم فجر را متشنج نکنیم /در چهل سالگی انقلاب همدل باشیم اسعدیان: فضای جشنواره‌ فیلم فجر را متشنج نکنیم /در چهل سالگی انقلاب همدل باشیم
دیوار (شماهم رو دیوار بنویسید)
زهرا نوشت خیلی عالی بود مهمان نوشت عاااااولی بود عرفان نوشت بد است زهرا جون نوشت واقعا عالی بود یسنا جباری نوشت خیلی خنده دار بود پشتیبانی ایران فا نوشت خواهش میکنم. خوشحالیم از داشتن چنین مخاطبین پیگیر و خوش ذوقی مهمان نوشت چی شد اخری نفهمیدین والا مهمان نوشت چی شد مریم نوشت عالیه رها نوشت عالی بود.۲۰ یه خسته نباشید میگم به بازیگر نقش جابر.وآقا مصطفی.همه دستشون درد نکنه. بیشه نوشت عالی بود . ممنون از مطالب خوبتون . مهمان نوشت درود علی احمدیان نوشت در این دوران که انتخاب کلاس بازیگری و استادی خوب بسیار سخت شده به نظرم این کلاس خیلی مفیده مهمان نوشت الکیه Maedhe نوشت محسن جان این آهنگ جدید من وتو شما خیلی عالی بود و همین طور کنسرتی که در آمل داشته آید یک هموطن نوشت باسلام اولا تبریک به خانواده آقای غفوریان بخاطر ورود دختر کوچولوی زیبایشان به جمع شان و دوم چه عکس زیبایی از پدر و دختری گذاشته اید احسنت و تبارک الله خدا عاقبت بخیرتون بکنه و قدر این رحمت زیبارو بدونید و از لحظه لحظه هاش کمال لذت رو ببرید . مهدی فهیمی نوشت سلام اقای محسن ابراهیم زاده عاشق اهنگ تون هستم لطفا در اردبیل هم کنسرت بزاردید مهدی نوشت عالی آیناز نوشت وای من واسه گروه ماکان بند می میرم امدوارم هر چه زود تر به ارومیه بیان دوستون داریممممممممممم rezi نوشت dooset daram keshti(A.H کوروش نوشت آقای ابراهیم زاده کازرون هم کنسرت بزارید ما دوست داریم شما رو از نزدیک ببینیم عشقمی محمد سعیدی نوشت خیلی خیلی خنده داره حتما مردم اصفهان برید ببینید حسن پرداس نوشت سلام ،اجراتون عالی عالی عالی،هرچی بگم کم گفتم،قیمت بلیط های کنسرتتون بدبدبد،چرامانبایدبتونیم بیاییم کنسرتتون؟کاربرنامه ریزی داشتیدواسه این مشکل،یعنی اونایی که پولشوندارن نبایدازهنرهای هم وطناشون لذت ببرن؟درکل عاشقتونم،یاحق محسن سهرانی نوشت (کارگردان تاریک ماه) سلام و درود به عزیزان تاریک ماه و همه عزیزانی که نظر گذاشتن نظرات شما عزیزان بسیار ارزشمنده ممنونم که ما را دنبال میکنید...ایشالا بازم با کار بعدی درخدمت شما عزیزان هستم دوستتون دارم.... علی نوشت سینمای سوره با محوریت هنر و اجربه بیشتر فعالیت داره dedpool نوشت خوب پشتیبانی ایران فا نوشت دوست عزیز اکران فیلم ها از ۱۲ بهمن آغاز می‌شود و امسال ۱۱ فیلم در پردیس سینمایی سیتی سنتر بروی پرده خواهد رفت و سینماهای دیگر هنوز اطلاعاتی منتشر نکرده اند رضا توقیقی نوشت چقدر زود فیلم های تهران فروش رفت ساناز مهدوی نوشت جشنواره فیلم فجر امسال فیلم های خوبی داره. امیدوارم به زودی در شهرستان ها هم اکران بشه. ما که حسابی منتظریم محمدرضا نوشت فیلم های جشنواره در اصفهان کی اکران میشه؟

نمایش «دیر راهبان»؛ دغدغه‌های یک کشیش پیر

وحید عالم | ۱۶ تیر ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۷

نویسنده: فرایرادکاسترو

کارگردان: کیومرث مرادی

بازیگران: رضا داودوندی / حمیدرضا رفاهی/ هامون سیدی/ سلمان صالحی/ پانته آ. قدیریان/ محمد مسگری / میلاد معیری / محسن نوری / محمد، ولی زادگان

مکان و زمان اجرا: تالار چارسوا خرداد و تیر / ساعت ۲۰: ۳۰

نمایش

چرا باید این نمایش را دید؟

در هنگام جنگ جهانی دوم، دیری مسیحی در پاریس، لحظاتی سخت و نفسگیر را از ترس بمباران نازی‌های فاشیست تجربه می‌کند. فضای دینی و روحانی معمول دیر، زیر بار سنگینی ترس راهبان از حملات هوایی دشمن، با سکوتی سهمگین، گویی شمارش معکوس مرگ را تجربه می‌کند.

پدر، اما خود نه تنها بر صندلی اتهام ترس از مرگ در پیش چشم شاگردانش تکیه زده که در غوغای درونش نیز آتشی سوزان در عشق به زن جوان یکی از شاگردانش را در پس ردای ترک دنیایش پنهان می‌دارد. او با مهارتی ویژه، از اشتیاقش درباره کفش‌های تبرکی پیشکشی از سوی پاپ اعظم مسیحیت سخن می‌گوید و در این باره با شوخی بیان می‌کند که پاپ اعظم پا‌های کوچکی دارد و کفش‌هایی که برای او تبرک کرده برای پا‌های پدر، کوچک است.

پدر کشیش که کفش‌های خود را متبرک از پاپ اعظم می‌داند، خود در رویاهایش، همسر پیشخدمت دیر را می‌بیند که برای پدر کفش‌های دیگری آورده و با او گفت و گو می‌کند و پدر از این کار لذت می‌برد. پیشخدمت مخصوص پدر خورده شدن زیرکانه پنیر موجود در تله موش‌ها توسط موش‌ها بدون آن که گرفتار شوند را بازگو می‌کند.

نمایش

پدر کشیش به پیشخدمت پیشنهاد می‌کند برای به دام انداختن موشهادعا کند و اگر دعا کارساز نیفتاد، بهتر است تا گربه‌ای را برای این کار استخدام بکنند. پدر در پی آن است بر پشت بام دیر نوشته بشود: «اینجا یک دیر است» تا هواپیما‌های آلمانی آنجا را بمباران نکنند. پدر کشیش، خود در برزخ شک و تردید نسبت به واقعیت و حقیقت، اراده و تقدیر، دست و پا می‌زند و هنوز نمی‌داند درست و نادرست چیست و به موازات این آشفتگی جسمانی و روحانی پدر کشیش، شاگرد جوانش که نمادی از عقل و فلسفه نوین و اومانیسم است، با طغیانی آنارشیستی در پی آن است تابت‌های سنتی و خرافی دین سنت محور را بشکند و با جسارت تمام، عقل را بر مسند آن جایگزین کند.

کارگردانی «دیر راهبان» با تکیه بیشینه‌ای بر دراماتورژی رویداد محور نمایشنامه شکل می‌گیرد. دراماتورژی میزانسن‌های موومانی بازیگران به تناسب نقش آن‌ها خوب و متنوع طراحی شده اند. دراماتورژی صحنه، با بهره گیری از دکور و اختلاف ارتفاع ایجادشده در اکسسوار صحنه، به خوبی پیش می‌رود و از تنوع خوبی برخوردار است.

بازیگران نمایش با بهره گیری از سیستم استانیسلاوسکی تلاش دارند چهره‌هایی متنوع و حتی متضاد را در پارادوکس موجود در دیر بحران زده پاریس ایجاد بکنند. «دیر راهبان» از طراحی صحنه، دکور و اکسسواری آوانگارد و بر پایه اجرایی رئالیستی بهره می‌برد. صحنه در اجرایی کلاسیک، تقارن در طراحی را در بردارد و در انتهای صحنه، پاراوانی را برای ایجاد کریدوری بر صحنه قرار میدهد که برای گریز راهبان از رویارویی با واقعیات و پیشگاه استاد خویش بسیار کاربردی است.

پلکان طراحی شده برای اریکه استادی پدر کشیش دراماتورژی خوبی را در آفرینش میزانسن‌های موومانی سه بعدی استاد و شاگردانش دارد. نور نمایش از نهایت کاربرد بیشین‌های اش در آفرینش فضا‌های دراماتیک خبر می‌دهد. نورپردازی در «دیر راهبان» نقشی مؤثر در کارگردانی نمایش ایفا می‌کند و با ایجاد فضا‌های متناسب با درام، حالات و روحیات درونی بازیگران و فضا‌های پیرامون شان را در قالب‌هایی اکسپرسیونیستی به روی صحنه می‌آورد.

نمایش


چرا نباید این نمایش را دید؟

گرچه به نظر می‌رسد نویسنده با مهارت، سهم رویدادی و دیالوگی نمایشنامه را به درستی به دو نیم تقسیم می‌کند، اما دراماتورژی رویدادی کارگردان، بر تاکید گفتاری بر دیالوگ‌ها می‌چربد.

سنگین‌ترین دیالوگ‌های نمایشنامه که بار اصلی محتوای پیرنگی داستان را در راستای چالش عرفانی فلسفی پدر و شاگردان جوانش، بر دوش می‌کشند آن چنان که باید بر صحنه سنگینی نمی‌کنند و تا اندازه بحثی استاد شاگردی و جدلی سیاسی اجتماعی بین دو شهروند بر صحنه جاری می‌شوند.

بازیگران نمایش با تکیه بیشینه‌ای بر رفتار بدن و ادای بیان راهبان جوان دیر، قدری از پرداخت شخصیتی کاراکتر خود به سوی آفرینش تیپ‌هایی قالبی پیش می‌روند که البته این موضوع درباره پدر کشیش آنچنان با کاستی نمی‌نماید. طراحی موسیقی دیر راهبان» شاید بر پایه فضای موجود در دیر رهبانیت مسیحی، سکوتی یکنواخت را در این دیر فرانسوی برمی گزیند و از بهره گیری بسیار از موزیک، در طول نمایش دوری می‌جوید، ولی شاید اگر در لحظاتی از هیجانات و کشمکش‌های درونی کاراکتر‌ها با خود و با اعتقاداتشان، با طراحی‌های خوبی از توانایی‌های آرگ (موسیقی ویژه کلیسای مسیحی) بهره می‌برد، به ایجاد مود زیادتر در تالار نمایش کمک بیشتری می‌کرد و همه این بار مهم را بر دوش بازیگران نمی‌گذارد.

منبع: روزنامه هفت صبح

امتیاز : ۵ از ۵ - ۱ نفر
تبلیغات +
اصفهان امروز فرهنگ و هنر Roogle - روگل!
پیشنهاد ویژه +
کنسرت آرش و مسيح
لوگواینماد ایران فا لوگو ساماندهی ایران فا لوگو وزارت فرهنگ و ارشاد لوگو جشنواره وب و موبایل پلیس فتا