گفت‌وگو با محمد رادمهر کارگردان تئاتر تراژدی شیرین / عکس
آخرین یاداشت ها
شکایت میراث فرهنگی از کپی کنندگان سرود «ای ایران» شکایت میراث فرهنگی از کپی کنندگان سرود «ای ایران»آلبومی که رضا صادقی به مردم کرمانشاه تقدیم کرد آلبومی که رضا صادقی به مردم کرمانشاه تقدیم کردهمکاری محمدرضا شریفی‌نیا با یک کارگردان روحانی همکاری محمدرضا شریفی‌نیا با یک کارگردان روحانیعکس بازیگران ریست عکس بازیگران ریستبهترین خواننده و بهترین ترانه‌ساز سال انتخاب شدند بهترین خواننده و بهترین ترانه‌ساز سال انتخاب شدند«هیس! پسرها فریاد نمی‌زنند» مجوز ساخت گرفت «هیس! پسرها فریاد نمی‌زنند» مجوز ساخت گرفتهانیه توسلی و تیم اسکواش بانوان هنرمند + عکس هانیه توسلی و تیم اسکواش بانوان هنرمند + عکسپرفروش‌ترین فیلم‌های سینما در روزهای پایانی سال پرفروش‌ترین فیلم‌های سینما در روزهای پایانی سالرونمایی از پوستر یک فیلم آخرالزمانی در هالیوود رونمایی از پوستر یک فیلم آخرالزمانی در هالیوودعکس لیلا اوتادی در چادر قشقایی در حال نان‌ پختن عکس لیلا اوتادی در چادر قشقایی در حال نان‌ پختنحاتمی‌کیا در سرزمین هندوها حاتمی‌کیا در سرزمین هندوهافروش مستند جنجالی مایکل جکسون به ۱۳۰ کشور فروش مستند جنجالی مایکل جکسون به ۱۳۰ کشوریکی از عشق‌های محسن تنابنده در زندگی/ عکس یکی از عشق‌های محسن تنابنده در زندگی/ عکستوضیح افسانه پاکرو درباره سیگار کشیدنش + عکس توضیح افسانه پاکرو درباره سیگار کشیدنش + عکسمجید خراط‌ها پس از ماه‌ها تحمل بیماری کنسرت برگزار می‌کند مجید خراط‌ها پس از ماه‌ها تحمل بیماری کنسرت برگزار می‌کندمدیرکل دفتر موسیقی و ممنوع‌الفعالیتی حمید حامی مدیرکل دفتر موسیقی و ممنوع‌الفعالیتی حمید حامیعظمت ساخت «سلمان فارسی» سه برابر «مختارنامه» است عظمت ساخت «سلمان فارسی» سه برابر «مختارنامه» استماهور الوند در مراسم تشییع پیکر عمویش ماهور الوند در مراسم تشییع پیکر عمویشاز خطرناک‌ترین فیلم جشنواره فجر تا اثری پُر افسوس از خطرناک‌ترین فیلم جشنواره فجر تا اثری پُر افسوسچه تفاوتی میان نوازندگی خانم و آقا وجود دارد؟ چه تفاوتی میان نوازندگی خانم و آقا وجود دارد؟کنسرت موزیسین آلمانی برای نخستین بار در تهران کنسرت موزیسین آلمانی برای نخستین بار در تهرانمعرفی ۲ بازیگر جدید نوجوان در «سینما ستاره» معرفی ۲ بازیگر جدید نوجوان در «سینما ستاره»اعتراض شدیدالحن خانه موسیقی به تغییر دادن سرود «ای ایران» اعتراض شدیدالحن خانه موسیقی به تغییر دادن سرود «ای ایران»رامبد جوان و خبر بچه دار شدنش رامبد جوان و خبر بچه دار شدنشعکس | بازی عمو زنجیرباف الناز شاکردوست با لباس محلی عکس | بازی عمو زنجیرباف الناز شاکردوست با لباس محلیچرا کنسرت هوروش‌بند لغو شد؟ چرا کنسرت هوروش‌بند لغو شد؟عمو پورنگ و «بالش‌ها» جایگزین «کلاه‌قرمزی» می‌شوند؟ عمو پورنگ و «بالش‌ها» جایگزین «کلاه‌قرمزی» می‌شوند؟دلیل سانسور تبلیغات «جن زیبا» در تلویزیون چه بود؟ دلیل سانسور تبلیغات «جن زیبا» در تلویزیون چه بود؟برندگان جایزه جمالزاده مشخص شد برندگان جایزه جمالزاده مشخص شدگریم جدید مهدی سلطانی در سریال «خواب‌زده» سیروس مقدم گریم جدید مهدی سلطانی در سریال «خواب‌زده» سیروس مقدم
دیوار (شماهم رو دیوار بنویسید)
ژینو فتاحی نوشت عاااااااااااالیS.h نوشت .مهدی نوشت عالیه نمره ی من به این فیلم 20 مهدی نوشت عالیه نمره ی من به این فیلم 20 نرگس نوشت عالی چی بگم عشقیرضا نوشت دمتون گرم اقای ایزدی خدا شما رو برای ما اصفهانیا نگه دارهالهام نوشت یک موضوع مهمی که بسیارقابل تامل است بی اعتباری جشنواره ها در نظرم باعث می شود موضوع مهم داوری جشنواره هاست که باید تخصصی باشد اگر به لیست داوران جشنواره ها توجه کنید اسم یک نفرداور مرد است که در اغلب جشنواره ها دایم تکرار می گردد از جشنواره جمالزاده بگیرید تا جشنواره مادرم زمین ، جشنواره آب ...و حالا جشنواره فرشته با موضوعات بسیار بسیارتخصصی اگر یک نفر چند رشته را می تواند به طور تخصصی داوری کند اگر داور به این موضوع مهم تخصصی بودن داوری بی اعتنا است و به موضوع بها نمی دهد برگزار کنندگان جشنواره ها بایدحواسشان به این موضوع مهم باشدهادی نوشت من خیلی این فیلمو دوست دارم و نظرم درباره ی این فیلم مثبت هستشمهمان نوشت عالی بود مخصوصا طلا خانم ممنونم از آقا محمد جواد پاک نژادستاره کریم پور نوشت سلام .شماخواننده موردعلاقه منوعشقم هستین هربارعشقم بهم زنگ میزدیامیدیدمش آهنگ شماپخش میشدهمون آهنگ دونه دونه دوستتون دارم وعاشق صداتونم SEFR نوشت عالیپوریا پایکاری نوشت عاشقشممهمان نوشت عالیییییمهمان نوشت عالیمهدی آزادخوش نوشت بسیار عالی۵۵ نوشت خوبه راضی هستم۵۵ نوشت خوبهساریه نوشت محسن ابراهیم زاده مهمان نوشت منکه نفهمیدم چی شد؟محسن ابراهیم زاده❤❤ نوشت بهترین عشق زندگیم توییساغر وزیری نوشت محسن امید وارم گه این پیامو ببینی من عاشقتم دوستت دارم توخیال خودم تو دوست پسرمی همه هم می دونن علی نوشت عالی بود گناوه هم بیاسیران نوشت ماموستا عدنان کریم هنرمند است عالی هر بژی کوردمهمان نوشت کیان چاپ نوشت ضمنا حاضرم برای همکاری با شما تخفیف خوبی بدم برای چاپ بنرهای تبلیغاتی تاترهای اقا رشید 09215605626کیان چاپ نوشت باسلام اقای ازدی مثل همیشه عالیمسعود شکل ابادی نوشت سلام خیلی عالیه من تابحال 3 بار رفتم دیدم بازم میرم چون خیلی اقای ایزدی را دوستش دارم به شما هم پیشنهاد میدم ببینیدSejde نوشت عالی بهترینیمهر نوشت عالیمهمان نوشت عشقی

گفت‌وگو با محمد رادمهر کارگردان تئاتر تراژدی شیرین / عکس

محمدرضا | ۰۷ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۴۶

تراژدی شیرین براساس نمایشنامه‌ای از محمد جواد صرامی به کارگردانی محمد رادمهر در عمارت سعدی اصفهان به روی صحنه رفته است. داستان دلدادگی شیرین به فرهاد، روایت سال‌ها خستگی عاشقانه شیرین‌هایی است که فرهاد خود را از پشت نامه‌های جنگ زده می‌دیدند. شیرین هایی که تاریکی شب‌های خود را، با کابوس خمپاره‌های آوار شده بر سنگر، به روشنی ملتهب صبح پیوند می‌زدند. من انتظار یک سایه زیر بارانم، آنکه تاریک نمی‌شود مگر به همت آفتاب...

نمایش تراژدی شیرین حکایتی بدون شعار از جنگ هشت ساله است، اما با نگاه از زاویه‌ای دیگر. این بار صحنه تئاتر، نمایشگر دردهای زنانی است که از خانه در جنگ حضور داشتند، در جنگی نابرابر با دوری و دلتنگی و البته بعد از آن، در جنگ تازه‌ای که این نمایش روایتگر آن نیز هست.

آنچه در ادامه می خوانید گفت‌وگو با محمد رادمهر کارگردان تئاتر تراژدی شیرین است:

چه شد که به سراغ چنین سوژه و محتوایی رفتید؟

تا به حال، چه در تئاتر و چه در سینما و تلویزیون، بیشتر درباره زنانی کار شده که در متن جنگ به عنوان پرستار، رزمنده، همراه و یا به هر نحوی حضور داشتند، اما اصل این نمایش بر پایه مقاومت زنان در جنگ است و این که آنان چقدر مظلوم واقع شدند. تراژی شیرین از زنی صحبت می‌کند که همسر و عشقش را از دست داده است. شیرین رنجیده از جنگی است که شوهرش برای دفاع از وطن در آن حضور یافته و او را تنها گذاشته است.

دیدگاه‌های شخصی شما تا چه اندازه نمایشنامه را در اجرا دستخوش تغییر کرد؟

خیلی زیاد. این کار کاملا در راستای دید شخصی من نسبت به جنگ دراماتورژی شده است. اینکه جنگ، برای هر دلیلی، با هر ارزشی و یا هر شعاری چقدر بی رحم است.

المان‌های نمایش را بر چه اساسی انتخاب و کار کردید؟

سعی بر آن نبود که دکور، نور، موسیقی، لباس و حتی کاراکترها به سمت تئاتر دفاع مقدس بروند. خواستم حرفی بزنم و آن اینکه جنگ بد است. شیرین و فرهادها در جغرافیا و زمان‌های مختلف بوده‌اند و هستند و چه شیرین‌هایی که فرهادهای خود را در جنگ از دست دادند.

درباره انتخاب بازیگر به چه نکاتی توجه کردید؟

از آنجایی که من نمایش را باتوجه به بازی سازی ژست روانی پیش می‌برم، به لحاظ روانی بازیگران خیلی اهمیت دارند. در واقع بازیگر نه تنها باید از نظر چهره با  کاراکتر نمایش تطابق  داشته باشد، بلکه باید از نظر روانی هم به آن کاراکتر نزدیک باشد.

چه مشکلاتی در راه آماده کردن این اثر داشتید؟

حوزه تئاتر پر از مشکل است، با وجود اینکه ارگان‌های زیادی فریاد کار فرهنگی سر می‌دهند، اجرای تئاترهای ارزشی، به این دلیل که حمایت مالی نمی‌شوند بسیار سخت است. زمانی که بحث مالی در میان باشد، نمی‌توان به سراغ بازیگران پر طمطراق رفت و مجبوریم به سراغ هنرمندانی برویم که تجربه کمتری دارند.

منظور شما از تئاتر های ارزشی چیست؟

در هر فرهنگی ارزش‌ها و مفاهیمی وجود دارد. اینکه یک اعتقادی به صورت کهن‌الگو به ما رسیده است و یک سنت و باوری در جامعه بوده و اکنون ما داریم با آن زندگی می‌کنیم، این ارزش است. دفاع را مقدس می‌دانیم و این یک ارزش برای ماست، در صورتی که شاید در کشور و فرهنگ دیگری به اینصورت نباشد.

استقبال از اینگونه کارهای ارزشی را چگونه توصیف می‌کنید؟

خیلی کم کسی حاضر است بابت مسائل مذهبی، اعتقادی و ارزشی پول خرج کند. حتی ارگان‌های دولتی هم به اندازه کافی پاسخگوی نیازهای هنرمندان و تولیدکنندگان این کارها نیستند و ترجیح می دهم در این حوزه فعالیت نکنم  چرا که از نظر اقتصادی به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست.

ذائقه مخاطب را چطور ارزیابی می‌کنید و در این نمایش چقدر به آن توجه کردید؟

من ذائقه مخاطب را در اجرای این کار در نظر گرفتم و به همین دلیل تا جایی که توانستم در آن شعار ندادم. حتی در طراحی لباس نیز می‌بینید که فقط یک چفیه به عنوان نماد جنگی، که آن هم معرف رزمنده است و یک پوتین به عنوان نماد آماده و رزمجو بودن او داریم. در واقع سعی کردیم از چفیه، پلاک، تسبیح و دیگر المان‌های مذهبی استفاده ابزاری نکنیم.

در طراحی صحنه و رنگ‌های مورد استفاده به چه مواردی توجه کردید؟

از آنجایی که این نمایش توصیف فضای ذهنی یک زن می‌باشد، دکور و صحنه به رنگ سفید است. ما در این نمایش، طناب و چوبه دار را می‌بینیم اما نه به گونه‌ای که پیش از این دیده بودیم. این بار قاتل را سیاه نشان نمی‌دهیم؛ چرا که شاید قاتل‌ها از نظر قانونی مجرم باشند، اما در این نمایش کسی که به وطن و مردمش خیانت می‌کند استحقاق مرگ را دارد.

سخن آخر؟

این نمایش به لحاظ اجرای بازیگران خوب بود اما متاسفانه این سالن استاندارد نیست و ما مشکلات زیادی از جمله مشکل نور، صوت و تهویه هوا داریم؛ ما در گروه تئاتر آزاد آوان همه جوانیم، با انگیزه زیادی به این کار علاقمندیم و دست به دست هم داده و امیدواریم که یک اتفاقی را رقم بزنیم. با کمال احترام به پیشکسوتان، در حال حاضر اگر قرار باشد که اتفاقی بیفتد باید از جانب جوانان انتظار آن را داشته باشیم. ما باید از تجربه پیشکسوتان استفاده کرده و با انگیزه و انرژی که داریم، تفاوتی ایجاد کنیم.

نمایش تراژدی شیرین با بازی آرزو رضا کرمی، بهاره خیری، عباس نادری، فرخنده دریایی، علی علی محمدی و محمد کربلایی تا ۱۸ مهرماه  در تالار سعدی حوزه هنری اصفهان ، ساعت ۲۰ روی صحنه می رود. و میتوانید بلیت این تئاتر را از سایت ایران‌فا خریداری نمیایید.


.

srcset=
srcset=
srcset=
srcset=
srcset=
srcset=
srcset=
srcset=
srcset=
srcset=
srcset=
srcset=
srcset=
srcset=
srcset=
srcset=
srcset=
srcset=
srcset=
srcset=
srcset=
srcset=
srcset=
srcset=
srcset=
srcset=


 

امتیاز : ۰ از ۵ - ۰ نفر
    تبلیغات +
    اصفهان امروزفرهنگ و هنر
    پیشنهاد ویژه +
    کنسرت گروه آذربایجانی پارلا
    لوگواینماد ایران فالوگو ساماندهی ایران فالوگو وزارت فرهنگ و ارشادلوگو جشنواره وب و موبایلپلیس فتا