از شهری در اقیانوس تا شهری در آسمان در ژاپن
آخرین یاداشت ها
شکایت میراث فرهنگی از کپی کنندگان سرود «ای ایران» شکایت میراث فرهنگی از کپی کنندگان سرود «ای ایران»آلبومی که رضا صادقی به مردم کرمانشاه تقدیم کرد آلبومی که رضا صادقی به مردم کرمانشاه تقدیم کردهمکاری محمدرضا شریفی‌نیا با یک کارگردان روحانی همکاری محمدرضا شریفی‌نیا با یک کارگردان روحانیعکس بازیگران ریست عکس بازیگران ریستبهترین خواننده و بهترین ترانه‌ساز سال انتخاب شدند بهترین خواننده و بهترین ترانه‌ساز سال انتخاب شدند«هیس! پسرها فریاد نمی‌زنند» مجوز ساخت گرفت «هیس! پسرها فریاد نمی‌زنند» مجوز ساخت گرفتهانیه توسلی و تیم اسکواش بانوان هنرمند + عکس هانیه توسلی و تیم اسکواش بانوان هنرمند + عکسپرفروش‌ترین فیلم‌های سینما در روزهای پایانی سال پرفروش‌ترین فیلم‌های سینما در روزهای پایانی سالرونمایی از پوستر یک فیلم آخرالزمانی در هالیوود رونمایی از پوستر یک فیلم آخرالزمانی در هالیوودعکس لیلا اوتادی در چادر قشقایی در حال نان‌ پختن عکس لیلا اوتادی در چادر قشقایی در حال نان‌ پختنحاتمی‌کیا در سرزمین هندوها حاتمی‌کیا در سرزمین هندوهافروش مستند جنجالی مایکل جکسون به ۱۳۰ کشور فروش مستند جنجالی مایکل جکسون به ۱۳۰ کشوریکی از عشق‌های محسن تنابنده در زندگی/ عکس یکی از عشق‌های محسن تنابنده در زندگی/ عکستوضیح افسانه پاکرو درباره سیگار کشیدنش + عکس توضیح افسانه پاکرو درباره سیگار کشیدنش + عکسمجید خراط‌ها پس از ماه‌ها تحمل بیماری کنسرت برگزار می‌کند مجید خراط‌ها پس از ماه‌ها تحمل بیماری کنسرت برگزار می‌کندمدیرکل دفتر موسیقی و ممنوع‌الفعالیتی حمید حامی مدیرکل دفتر موسیقی و ممنوع‌الفعالیتی حمید حامیعظمت ساخت «سلمان فارسی» سه برابر «مختارنامه» است عظمت ساخت «سلمان فارسی» سه برابر «مختارنامه» استماهور الوند در مراسم تشییع پیکر عمویش ماهور الوند در مراسم تشییع پیکر عمویشاز خطرناک‌ترین فیلم جشنواره فجر تا اثری پُر افسوس از خطرناک‌ترین فیلم جشنواره فجر تا اثری پُر افسوسچه تفاوتی میان نوازندگی خانم و آقا وجود دارد؟ چه تفاوتی میان نوازندگی خانم و آقا وجود دارد؟کنسرت موزیسین آلمانی برای نخستین بار در تهران کنسرت موزیسین آلمانی برای نخستین بار در تهرانمعرفی ۲ بازیگر جدید نوجوان در «سینما ستاره» معرفی ۲ بازیگر جدید نوجوان در «سینما ستاره»اعتراض شدیدالحن خانه موسیقی به تغییر دادن سرود «ای ایران» اعتراض شدیدالحن خانه موسیقی به تغییر دادن سرود «ای ایران»رامبد جوان و خبر بچه دار شدنش رامبد جوان و خبر بچه دار شدنشعکس | بازی عمو زنجیرباف الناز شاکردوست با لباس محلی عکس | بازی عمو زنجیرباف الناز شاکردوست با لباس محلیچرا کنسرت هوروش‌بند لغو شد؟ چرا کنسرت هوروش‌بند لغو شد؟عمو پورنگ و «بالش‌ها» جایگزین «کلاه‌قرمزی» می‌شوند؟ عمو پورنگ و «بالش‌ها» جایگزین «کلاه‌قرمزی» می‌شوند؟دلیل سانسور تبلیغات «جن زیبا» در تلویزیون چه بود؟ دلیل سانسور تبلیغات «جن زیبا» در تلویزیون چه بود؟برندگان جایزه جمالزاده مشخص شد برندگان جایزه جمالزاده مشخص شدگریم جدید مهدی سلطانی در سریال «خواب‌زده» سیروس مقدم گریم جدید مهدی سلطانی در سریال «خواب‌زده» سیروس مقدم
دیوار (شماهم رو دیوار بنویسید)
رزا سیادتان نوشت من عاشق محسن ابراهیم زادم میخوام برم کنسرتشو که الان شیرازیم و میتونم برم سالن حافظ داخل مرداد بعد هر چی به این شماره بالا زنگ می زنم هیچ کس جوابمو نمیده یک راهنمایی لطفارزا سیادتان نوشت من عاشق محسن ابراهیم زادم میخوام برم کنسرتشو که الان شیرازیم و میتونم برم سالن حافظ داخل مرداد بعد هر چی به این شماره بالا زنگ می زنم هیچ کس جوابمو نمیده یک راهنمایی لطفاژینو فتاحی نوشت عاااااااااااالیS.h نوشت .مهدی نوشت عالیه نمره ی من به این فیلم 20 مهدی نوشت عالیه نمره ی من به این فیلم 20 نرگس نوشت عالی چی بگم عشقیرضا نوشت دمتون گرم اقای ایزدی خدا شما رو برای ما اصفهانیا نگه دارهالهام نوشت یک موضوع مهمی که بسیارقابل تامل است بی اعتباری جشنواره ها در نظرم باعث می شود موضوع مهم داوری جشنواره هاست که باید تخصصی باشد اگر به لیست داوران جشنواره ها توجه کنید اسم یک نفرداور مرد است که در اغلب جشنواره ها دایم تکرار می گردد از جشنواره جمالزاده بگیرید تا جشنواره مادرم زمین ، جشنواره آب ...و حالا جشنواره فرشته با موضوعات بسیار بسیارتخصصی اگر یک نفر چند رشته را می تواند به طور تخصصی داوری کند اگر داور به این موضوع مهم تخصصی بودن داوری بی اعتنا است و به موضوع بها نمی دهد برگزار کنندگان جشنواره ها بایدحواسشان به این موضوع مهم باشدهادی نوشت من خیلی این فیلمو دوست دارم و نظرم درباره ی این فیلم مثبت هستشمهمان نوشت عالی بود مخصوصا طلا خانم ممنونم از آقا محمد جواد پاک نژادستاره کریم پور نوشت سلام .شماخواننده موردعلاقه منوعشقم هستین هربارعشقم بهم زنگ میزدیامیدیدمش آهنگ شماپخش میشدهمون آهنگ دونه دونه دوستتون دارم وعاشق صداتونم SEFR نوشت عالیپوریا پایکاری نوشت عاشقشممهمان نوشت عالیییییمهمان نوشت عالیمهدی آزادخوش نوشت بسیار عالی۵۵ نوشت خوبه راضی هستم۵۵ نوشت خوبهساریه نوشت محسن ابراهیم زاده مهمان نوشت منکه نفهمیدم چی شد؟محسن ابراهیم زاده❤❤ نوشت بهترین عشق زندگیم توییساغر وزیری نوشت محسن امید وارم گه این پیامو ببینی من عاشقتم دوستت دارم توخیال خودم تو دوست پسرمی همه هم می دونن علی نوشت عالی بود گناوه هم بیاسیران نوشت ماموستا عدنان کریم هنرمند است عالی هر بژی کوردمهمان نوشت کیان چاپ نوشت ضمنا حاضرم برای همکاری با شما تخفیف خوبی بدم برای چاپ بنرهای تبلیغاتی تاترهای اقا رشید 09215605626کیان چاپ نوشت باسلام اقای ازدی مثل همیشه عالیمسعود شکل ابادی نوشت سلام خیلی عالیه من تابحال 3 بار رفتم دیدم بازم میرم چون خیلی اقای ایزدی را دوستش دارم به شما هم پیشنهاد میدم ببینیدSejde نوشت عالی بهترینی

از شهری در اقیانوس تا شهری در آسمان در ژاپن

محمدرضا | ۰۴ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۲۴

کنزو تانگه، معمار، مبدع جنبشی به نام متابولیسم بود که تکنولوژی‌های مبتکرانه را با استفاده از واحدهای ماژولار در معماری ترکیب می‌کرد. او برنامۀ 1960 را برای پروپوزال توکیو زمانی طراحی کرد که دورۀ اوج توسعۀ شهری در ژاپن به حساب می‌آمد. منظور از این پروژه این بود تا گسترش توکیو را با معماری‌ای که آن را به خلیج توکیو متصل می‌کرد، هموار کند. این پروژه منجر به روشی تازه در طراحی شهری شد. تانگه بدنبال استفاده از محوری بود که از خلیج بگذرد و پلاتفرم‌هایی را برای ساخت ساختمان‌هایی با طراحی‌های مبتکرانه فراهم آورد.

تانگه، در سال 1966، ایده‌های شهری خود را توسعه داد و مرکز صدا و سیما و رسانه را در کوفو طراحی کرد. این مرکز که برای سه شرکت رسانه‌ای جدا از هم طراحی شده بود، یک چاپخانۀ روزنامه، یک ایستگاه رادیویی و یک استودیوی تلویزیونی در خود داشت. تانگه برای اینکه از فضا حداکثر استفاده کند، عملکردهای مشابه هر اداره‌ای را یکجا جمع کرد، ماشین‌آلات چاپ روزنامه را در طبقۀ همکف قرار داد، استودیوها را در طبقات بالایی و بخش اداری را در طبقاتی با دیوارهای شیشه‌ای که با بالکن احاطه شده بودند. فضایی که در میان سازه باقی مانده، برای گسترش‌های آتی در نظر گرفته شده بود، اما اکنون تبدیل به باغچه و تراس شده است.

طرح‌های

مرکز صدا و سیما و رسانه، اثر کنزو تانگه

پروژۀ شهر دریایی که در سال 1958، توسط معماری به نام کیونوری کیکوتاکه طراحی شده است، یکی از اولین و اصلی‌ترین ایده‌های جنبش متابولیسم است که مفهوم کلانشهری (متروپلیس) در اقیانوس را مطرح می‌کند. این سازه قرار بود متکی به خود، انعطاف‌پذیر، پاک، مقاوم در برابر زلزله و سیل باشد. همچنین بنا بود تا از زندگی شهری در سرزمین اصلی دور باشد، و به این منظور قرار بود تا از برج‌های مغناطیسی‌ای استفاده شود که فونداسیون‌های دایره‌ای آن در جای خود نگاه دارند. در نهایت، قرار بود که فونداسیون‌ها روی فرم‌های بطری شکل معلق بمانند، که صنعت آبزیان غنی‌ای حول آن شکل می‌گرفت. طرح مفهومی آلترناتیو کیتوتاکه، طرحی رادیکال برای زمان خود بود، اما یکی از اولین ایده‌هایی بود که به توسعۀ پایدار و ماژولار می‌پرداخت.

طرح‌های
طرح‌های

شهر دریایی، طرحی از کیونوری کیکوتاکه

طرح‌های

ساختمانی که کیونوری کیکوتاکه طراحی کرده است

پروژۀ دیگری که به معماران ژاپنی کمک کرد تا خلاقیت خود در معماری را به نمایش بگذارند، سیستم هسته مشترک (یا شهری در هوا) بود که در سال 1960 توسط آراتا ایسوزاکی شکل گرفت. نقشۀ او شامل یک شهر چند لایه با ساختارهای بزرگراهی و پارکینگ بود که در مجتمع‌های اداری و آپارتمان‌‎ها تنیده شده بودند. در طراحی‌های اولیه، به این سازه‌ها به درختهای شباهت دارند که در همسایگی هم روییده‌اند. شاخه‌ها نقش گذرگاه را برای واحدهای زنده ایفا می‌کنند و در مقابل تنه‌ها نقش تکیه‌گاه‌های (دیوارهای حامل) بزرگ را دارند.

مسابقه بر سر فضا

کیشو کوروکاوا، رهبر جنبش متابولیسم در دهۀ 60 میلادی محسوب می‌شد، اولین سازۀ متابولیک او، هلیکس سیتی، نتیجۀ مشکل روزافزون کمبود فضا در ژاپن به شمار می‌آمد. ایده این بود که سازه‌ای ساخته‌ شود که عملکردی بهینه‌تر و منطقی‌تر داشته باشد. طراحی آن از یک سری سازه‌های متصل به هم مارپیچ تشکیل شده بود و به برجهای خدماتی‌ای متکی بود که با زیرساختی از پلهایی بر روی زمین و دریا به هم متصل می‌شدند. ساختمانهای مسکونی شکافهای میان برجها را پر می‌کردند و الگویی می‌ساختند که از لحاظ تئوری می‌توانست تا بی‌نهایت ادامه یابد. این طراحی از کشف دی‌ان‌ای در سال 1953 الهام گرفته شده بود که انقلابی در مطالعۀ اشکال حیات محسوب می‌شد.

طرح‌های

کیشو کوروکاوا

از سال 1970 تا 1972، کوروکاوا و تیمش، مشغول طراحی برج کپسولی ناکاگین، در گینزای توکیو بودند. این اولین طراحی معماری کپسولی بود، که هدف آن ایجاد مسکنی برای تاجران و بیزنسمن‌هایی بود که در طول هفته در شهر می‌ماندند. این ساختمان الگویی برای معماری‌ای بود که بر پایداری و بازیافت‌پذیری تکیه داشت. هر یک از 140 ماژول آن را می‌شد به هستۀ مرکزی افزود، یا در صورت لزوم عوض کرد. این انعطاف پذیری، روشهای راحتی برای اسکان را برای اقامت‌های نسبتاً کوتاه افرادی که ساختمان برایشان طراحی شده بود، فراهم می‌کرد. این ساختمان 14 طبقه‌ای، اقدامی از سوی جنبش متابولیسم بود که امکان طراحی‌های تطبیق‌پذیر و جایگزین‌شوند در شهرها را فراهم آورد.

طرح‌های

برج کپسولی

پروژۀ مرکز اقامتی یاماگاتا هاوایی نیز در سال 1966 توسط کوروکاوا بر اساس اصول متابولیک طراحی شد. این معمار، عامدانه این ساختمان را طوری طراحی کرده که مرکز نداشته باشده باشد، تا سیالیت و حرکت را القا کند. مرکز اقامتی یاماگاتا هاوایی، به مذاق مردمی که در ژاپن پس از جنگ شروع به سفر کرده بودند خوش آمده بود و جایی بود که تفریح و استراحت را با هم ترکیب می‌کرد. این سازه بسیار متابولیک بود و معماری آن می‌توانست بر حسب نیاز در طول سالیان توسعه یابد و تغییر کند. این ساختمان در سال 1975 تخریب شد، و به جای آن برج‌های اقامتی ساختند.

ایده‌های ماساتو اوتاکا، به اندازۀ دیگر همکاران معمارش، توجه جهانی را به خود جلب نکرد، اما طراحی‌های او نیز بر عناصر اصلی جنبش متابولیسم متکی بود. طرح مسکن اوتاکا در سال 1962، در زمین مصنوعی ساکایده، بر اساس ساختمان سازی بتنی، برای ایجاد نوع جدیدی از شهرسازی، در پروژۀ مسکن اجتماعی در جزیرۀ شیکوکو اجرا شد. اوتاکا یک گسترۀ زمین مصنوعی ایجاد کرد که قدری بالاتر از سطح قرار داشت، تا به ساختمانها اجازه دهد با انعطاف‌ بیشتری با هم تعامل کنند. اجرای این طراحی 20 سال به طول انجامید.

سازۀ گلژی، که توسط معماری به نام فومیهیکو ماکی طراحی شده و نام آن از کامیلو گلژی، برندۀ جایزۀ نوبل، گرفته شده است. کامیلو گلژی، دانشمندی است که بر روی دستگاه عصبی مطالعه می‌کرد. ساختار ماکی، ناحیۀ شهری را با فضاهای باز بی ساختار ترکیب می‌کند تا اثری تناوبی ایجاد کند. فضاهای باز در سازه‌ها با سلولهای جاذب نور احاطه شده‌اند که ارتباط و توزیع انرژی را ممکن می‌سازد. این جنبه از پروژه برای ماکی ارزشی ماهوی داشت. او بر ایدۀ فرم اشتراکی (کالکتیو) از طریق سه گونۀ خاص تاکید داشت: کمپوزیشنال، سازه‌ای و ترتیبی.

طرح‌های

هلیکس سیتی اثر کوروکاوا

منبع: فرادید

امتیاز : ۰ از ۵ - ۰ نفر
    تبلیغات +
    اصفهان امروزفرهنگ و هنر
    پیشنهاد ویژه +
    جشنواره سراسری دانشجویی داستان کوتاه زاینده رود تمدید شد
    لوگواینماد ایران فالوگو ساماندهی ایران فالوگو وزارت فرهنگ و ارشادلوگو جشنواره وب و موبایلپلیس فتا