نوبت سگ‌ها
آخرین یاداشت ها
نقدی بر شبی که ماه کامل شد نقدی بر شبی که ماه کامل شد پدر بازیگری که شبیه فروغ بود پدر بازیگری که شبیه فروغ بود شکایت الهام حمیدی از یک جواهرفروشی + عکس شکایت الهام حمیدی از یک جواهرفروشی + عکس شستشوی بدن و مصرف مواد مخدر برای پاک شدن گناهان + عکس شستشوی بدن و مصرف مواد مخدر برای پاک شدن گناهان + عکس عکس یادگاری بهنوش طباطبایی با جواد عزتی عکس یادگاری بهنوش طباطبایی با جواد عزتی در اختتامیه جشنواره فجر چه می گذرد در اختتامیه جشنواره فجر چه می گذرد دو برنده نقش زن و مرد در یک قاب - هوتن شکیبا و الناز شاکردوست دو برنده نقش زن و مرد در یک قاب - هوتن شکیبا و الناز شاکردوست همایون غنی‌زاده سیمرغش را نپذیرفت همایون غنی‌زاده سیمرغش را نپذیرفت حمید عسکری سکوتش درباره کنسرت جنجالی‌اش را شکست حمید عسکری سکوتش درباره کنسرت جنجالی‌اش را شکست تصاویر بهنوش طباطبایی و هستی مهدوی‌فر در پردیس چارسو تصاویر بهنوش طباطبایی و هستی مهدوی‌فر در پردیس چارسو جدیدترین عکس مهران غفوریان و دخترش جدیدترین عکس مهران غفوریان و دخترش «آشغال‌های دوست‌داشتنی» در آستانه اکران؟/ پوستر فیلم ناکام محسن امیریوسفی منتشر شد «آشغال‌های دوست‌داشتنی» در آستانه اکران؟/ پوستر فیلم ناکام محسن امیریوسفی منتشر شد مشروح نشست فیلم «جان دار» از منفعل بودن نقش باران کوثری تا پیام صوتی معتمدآریا به خبرنگاران مشروح نشست فیلم «جان دار» از منفعل بودن نقش باران کوثری تا پیام صوتی معتمدآریا به خبرنگاران قالیباف، هاشمی و ربیعی به تماشای «ماجرای نیمروز: رد خون» نشستند قالیباف، هاشمی و ربیعی به تماشای «ماجرای نیمروز: رد خون» نشستند معرفی 5 فیلم برتر آرای مردمی در روز نهم جشنواره فیلم فجر معرفی 5 فیلم برتر آرای مردمی در روز نهم جشنواره فیلم فجر عباس آخوندی: جشنواره فیلم فجر از دستاوردهای موفق انقلاب است عباس آخوندی: جشنواره فیلم فجر از دستاوردهای موفق انقلاب است سعید اوحدی: مجموعه شهرداری به استقبال میزبانی از جشنواره فیلم فجر می‌رود سعید اوحدی: مجموعه شهرداری به استقبال میزبانی از جشنواره فیلم فجر می‌رود روستایی: «متری شیش و نیم» حاصل همه زندگی من بعد از «ابد و یک روز» است روستایی: «متری شیش و نیم» حاصل همه زندگی من بعد از «ابد و یک روز» است عماد افروغ: حضوری پرنشاط را در جشنواره فجر شاهد هستیم - به فیلم‌های فاخرمان باید افتخار کنیم عماد افروغ: حضوری پرنشاط را در جشنواره فجر شاهد هستیم - به فیلم‌های فاخرمان باید افتخار کنیم استقبال مخاطبان از «قسم» محسن تنابنده در چارسو استقبال مخاطبان از «قسم» محسن تنابنده در چارسو ردپای «آژانس شیشه‌ای» در جشنواره فجر سی و هفتم ردپای «آژانس شیشه‌ای» در جشنواره فجر سی و هفتم چهار سانس فوق‌العاده برای «متری شیش و نیم» در پردیس زندگی چهار سانس فوق‌العاده برای «متری شیش و نیم» در پردیس زندگی جدول پخش فیلم های سی و هفتمین دوره جشنواره فجر در اصفهان جدول پخش فیلم های سی و هفتمین دوره جشنواره فجر در اصفهان نگین پارسا کیست؟ و چرا حمید عسکری ممنوع الکار شد؟ نگین پارسا کیست؟ و چرا حمید عسکری ممنوع الکار شد؟ تصاویر بازیگران «مسخره‌باز» روی فرش قرمز تصاویر بازیگران «مسخره‌باز» روی فرش قرمز جای خالی علی نصیریان در شب اکران فیلمش در جشنواره فجر جای خالی علی نصیریان در شب اکران فیلمش در جشنواره فجر مشروح نشست خبری فیلم «بنفشه آفریقایی» /سعید آقاخانی چگونه به فیلم اضافه شد؟ مشروح نشست خبری فیلم «بنفشه آفریقایی» /سعید آقاخانی چگونه به فیلم اضافه شد؟ فرشته طائرپور در واکنش به حاشیه افتتاحیه فجر: بهانه‎جویان جنجال درست نکنند فرشته طائرپور در واکنش به حاشیه افتتاحیه فجر: بهانه‎جویان جنجال درست نکنند اکران «تیغ و ترمه» با حضور ۲ تن از نمایندگان مجلس اکران «تیغ و ترمه» با حضور ۲ تن از نمایندگان مجلس اسعدیان: فضای جشنواره‌ فیلم فجر را متشنج نکنیم /در چهل سالگی انقلاب همدل باشیم اسعدیان: فضای جشنواره‌ فیلم فجر را متشنج نکنیم /در چهل سالگی انقلاب همدل باشیم
دیوار (شماهم رو دیوار بنویسید)
زهرا نوشت خیلی عالی بود مهمان نوشت عاااااولی بود عرفان نوشت بد است زهرا جون نوشت واقعا عالی بود یسنا جباری نوشت خیلی خنده دار بود پشتیبانی ایران فا نوشت خواهش میکنم. خوشحالیم از داشتن چنین مخاطبین پیگیر و خوش ذوقی مهمان نوشت چی شد اخری نفهمیدین والا مهمان نوشت چی شد مریم نوشت عالیه رها نوشت عالی بود.۲۰ یه خسته نباشید میگم به بازیگر نقش جابر.وآقا مصطفی.همه دستشون درد نکنه. بیشه نوشت عالی بود . ممنون از مطالب خوبتون . مهمان نوشت درود علی احمدیان نوشت در این دوران که انتخاب کلاس بازیگری و استادی خوب بسیار سخت شده به نظرم این کلاس خیلی مفیده مهمان نوشت الکیه Maedhe نوشت محسن جان این آهنگ جدید من وتو شما خیلی عالی بود و همین طور کنسرتی که در آمل داشته آید یک هموطن نوشت باسلام اولا تبریک به خانواده آقای غفوریان بخاطر ورود دختر کوچولوی زیبایشان به جمع شان و دوم چه عکس زیبایی از پدر و دختری گذاشته اید احسنت و تبارک الله خدا عاقبت بخیرتون بکنه و قدر این رحمت زیبارو بدونید و از لحظه لحظه هاش کمال لذت رو ببرید . مهدی فهیمی نوشت سلام اقای محسن ابراهیم زاده عاشق اهنگ تون هستم لطفا در اردبیل هم کنسرت بزاردید مهدی نوشت عالی آیناز نوشت وای من واسه گروه ماکان بند می میرم امدوارم هر چه زود تر به ارومیه بیان دوستون داریممممممممممم rezi نوشت dooset daram keshti(A.H کوروش نوشت آقای ابراهیم زاده کازرون هم کنسرت بزارید ما دوست داریم شما رو از نزدیک ببینیم عشقمی محمد سعیدی نوشت خیلی خیلی خنده داره حتما مردم اصفهان برید ببینید حسن پرداس نوشت سلام ،اجراتون عالی عالی عالی،هرچی بگم کم گفتم،قیمت بلیط های کنسرتتون بدبدبد،چرامانبایدبتونیم بیاییم کنسرتتون؟کاربرنامه ریزی داشتیدواسه این مشکل،یعنی اونایی که پولشوندارن نبایدازهنرهای هم وطناشون لذت ببرن؟درکل عاشقتونم،یاحق محسن سهرانی نوشت (کارگردان تاریک ماه) سلام و درود به عزیزان تاریک ماه و همه عزیزانی که نظر گذاشتن نظرات شما عزیزان بسیار ارزشمنده ممنونم که ما را دنبال میکنید...ایشالا بازم با کار بعدی درخدمت شما عزیزان هستم دوستتون دارم.... علی نوشت سینمای سوره با محوریت هنر و اجربه بیشتر فعالیت داره dedpool نوشت خوب پشتیبانی ایران فا نوشت دوست عزیز اکران فیلم ها از ۱۲ بهمن آغاز می‌شود و امسال ۱۱ فیلم در پردیس سینمایی سیتی سنتر بروی پرده خواهد رفت و سینماهای دیگر هنوز اطلاعاتی منتشر نکرده اند رضا توقیقی نوشت چقدر زود فیلم های تهران فروش رفت ساناز مهدوی نوشت جشنواره فیلم فجر امسال فیلم های خوبی داره. امیدوارم به زودی در شهرستان ها هم اکران بشه. ما که حسابی منتظریم محمدرضا نوشت فیلم های جشنواره در اصفهان کی اکران میشه؟

نوبت سگ‌ها

محمدرضا | ۲۸ مرداد ماه ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۳

دومین اثر سروش چیت‌ساز یعنی «نوبت سگ‌ها» که به عنوان برگزیده هفدهمین و هجدهمین دوره جایزه مهرگان ادب در قسمت داستان کوتاه انتخاب شد به نسبت اولین مجموعه داستان وی «بارش سفره ماهی» اثر قابل قبول‌تری از آب در آمده است. پیشرفت را در مولفه‌های این مجموعه به عینه می‌توان دید، اما مهم‌ترین نکته در دنیای داستانی چیت‌ساز که از همان اولین داستان‌هایش به چشم آمده و نظرها را به خود جلب کرده بود، نقش تخیل است.

تخیل را می‌توان به صورت افراطی‌اش در داستان‌های مجموعه «بارش سفره ماهی» دید. در آن‌جا ماهیت داستان‌ها بر پایه این مولفه است که شکل گرفته، بالیده و به نتیجه رسیده است. شاید به همین خاطر هم باشد که به غیر از یکی دو داستان که آن‌ها هم بیشتر جنبه واقع‌گرایانه داشتند دیگر داستان‌ها با بازخورد مثبتی مواجه نشد. چرا که جلوه بیش از حد یک مولفه در شاکله داستان‌ها نه تنها توی ذوق خواننده می‌زند بلکه استفاده بیش از حد از این مولفه (تخیل) به تصنعی شدن روایت‌ها می‌انجامد.

اما در مجموعه دوم سروش چیت‌ساز «نوبت سگ‌ها» با کم رنگ شدن و یا به عبارتی با استفاده به قاعده و هوشمندانه‌تر از این مولفه مواجه می‌شویم. آن‌جا که دیگر از تخیل به صورت واضح و یا به عنوان مولفه‌ای که داستان را بر پایه آن یا برای آن نوشته استفاده نمی‌کند، مخاطب با رشد و بالندگی یک نویسنده مواجه می‌شود. نویسنده‌ای که از نقاط ضعف و تجربیات خود استفاده کرده تا مسیر داستان‌نویسی‌اش رو به پیشرفت باشد. حالا تخیل را در پناه روایت‌های داستانی‌اش قرار می‌دهد تا در این لفافه مستتر شود و به جای خود نمایی، کارایی‌اش را در بتن داستان جست‌و‌جو و حفظ کند. حالا تخیل را در داستان‌های واقع‌گرایانه‌اش می‌توان دید که گاهی خودی نشان می‌دهد، بر روند داستان تاثیر متبتش را می‌گذارد و می‌رود اما دیگر مثل گذشته مخرب نیست. 

برای نمونه در داستان «دندان درد» با وجود مرگ مادر راوی اما ارتباط میان آن‌ها قطع نمی‌شود و هم‌چنان مادر که در برزخ است به خواب پسر می‌آید و در مورد اتفاقات همان روز اظهار نظر می‌کند. یا در داستان «آستان متبرک میرزاآقا» با پیرمرد متولی بقعه‌ای مواجه می‌شویم که در اثر حادثه‌ای نمی‌تواند مسیر مستقیم را راه برود و باید مانند خرچنگ از کنار حرکت کند و اتفاقا یک دستش هم چنگال مانند خشک شده است. اما تمامی این تخیل‌ها دیگر در راستای پیشبرد داستان وارد می‌شود و لطمه‌ای به آن نمی‌زند.

از دیگر نکات قابل توجه در داستان‌نویسی چیت‌ساز حجم بالای داستان‌های اوست، تا به آن‌جا که اکثر داستان‌های مجموعه «نوبت سگ‌ها» نزدیک به پنج هزار کلمه است – هشت داستان از سیزده داستان مجموعه - و این ویژگی از جهاتی به او کمک کرده و در مواقعی نیز به داستان‌های او لطمه وارد آورده است. این نکته زمانی اهمیت بیشتر می‌یابد و توجهات را به خود جلب می‌کند که در همین مجموعه سه داستان یک صفحه‌ای (به آسانی، وضعیت نهایی و باباجان) نیز گنجانده شده است. فارغ از این‌که آیا این‌گونه نوشتارها – که جدیدا انگار مد روز هم شده – اصلا در دسته‌بندی داستان کوتاه قرار می‌گیرد یا نه و اگر که می‌گیرد آیا این سه متن یک صفحه‌ای دارای ویژگی‌های چنین نوع ادبی هستند یا تنها به خاطر برگزیده شدن در فلان جایزه داستان کوتاهِ کوتاهِ کوتاهِ است که آورده شده‌اند، همین صرف حضور چنین متن‌های کوتاهی در کنار داستان‌های بلند به تناقض و شاید جذابیت کل مجموعه افزوده است.

پرداختن به طیف گسترده‌ای از سوژه‌ها در سنین مختلف و با جنسیت متفاوت را هم می‌شود از دیگر ویژگی‌های به کار گرفته شده در این مجموعه به حساب آورد. به عکس مجموعه داستان اول در این‌جا چیت‌ساز انواع و اقسام راویان را تجربه می‌کند که برای مثال می‌توان به؛ راوی کودک در داستان «جن‌زدگان»، دختر نوجوان داستان «کوچ»، دختر باردار در روایت «شاپرک»، زن خانه‌دار در «سرمد»، پیرمرد در «آستان متبرک میرزاآقا» و... اشاره کرد. که این خود باعث ایجاد تنوع در داستان‌ها شده و مخاطب را از چرخه بسته تکرار می‌رهاند و به دنبال خود می‌کشد. 

در داستان‌های این مجموعه هر کجا که مولف از زاویه دیدهای متداول این روزهای ادبیات مانند اول شخص فاصله گرفته، تجربیات بهتری از خود به جای گذاشته است. انگار که نوشتن با زاویه دیدی مانند سوم شخص محدود به ذهن چیت‌ساز را مجبور به تلاش برای فرار از قواعد، مولفه‌ها و فضاهای تکراری به کار رفته در زاویه دید اول شخص کرده است و موجب خلق بهترین داستان‌های این مجموعه یعنی «شاپرک» و «سرمد» شده. گویی که با استفاده از این زاویه دید و کمی فاصله گرفتن از راوی-شخصیت، نویسنده جهانی بکر و دست نیافته پیدا کرده برای تاختن و به رشته تحریر در آوردن. اما برعکس هر کجا از زاویه دیدهای متداول استفاده کرده و در کنارش فضاهای قبلا تجربه شده را دوباره به نگارش در آورده برایش رهاوردی جز شکست به همراه نداشته است. از این جهت می‌توان به پرداختن به دنیای تینجری و دانشجویی در داستان «پراید سفید» و یا داستان‌های زن و شوهری و روایت رابطه‌های خیانت‌بار در «چرخ و فلک» اشاره کرد. 

وضعیت بغرنجی که چیت‌ساز برای شخصیت‌هایش می‌سازد در کنار طنز تلخی که گاهی اوقات به کار می‌برد و ناخواسته تلخ‌خندی را بر لبان مخاطب می‌آورد و پیچیدن این دو مولفه به یک‌دیگر در بعضی از داستان‌ها موجب به وجود آمدن فضاهای ملموس و دوست داشتنی شده که اگر مولف در مجموعه‌های بعدی سعی در نزدیک شدن و پرداختن بیشتر به آن‌ها کند مسلما با توفیق بیشتری مواجه خواهد شد. اما در کنار آن نکته‌ای که باید مدنظر قرار دهد توجه بیشتر به پلات داستان‌هاست، چرا که بزرگ‌ترین ضربه را به روایت‌هایی مانند «جنگ و صلح» در این مجموعه ناقص بودن پلات داستانی است که وارد می‌کند.     

     

یادداشت از مهدی وحید دستجردی / خبرگزاری ایسنا

امتیاز : ۰ از ۵ - ۰ نفر
تبلیغات +
اصفهان امروز فرهنگ و هنر Roogle - روگل!
پیشنهاد ویژه +
سومین دوره آنلاین اقدام محور کارآفرینی ناب (نسخه۲.۴)
لوگواینماد ایران فا لوگو ساماندهی ایران فا لوگو وزارت فرهنگ و ارشاد لوگو جشنواره وب و موبایل پلیس فتا