نگاه هایی که می بینندمان و نمی بینیم
آخرین یاداشت ها
شکایت میراث فرهنگی از کپی کنندگان سرود «ای ایران» شکایت میراث فرهنگی از کپی کنندگان سرود «ای ایران»آلبومی که رضا صادقی به مردم کرمانشاه تقدیم کرد آلبومی که رضا صادقی به مردم کرمانشاه تقدیم کردهمکاری محمدرضا شریفی‌نیا با یک کارگردان روحانی همکاری محمدرضا شریفی‌نیا با یک کارگردان روحانیعکس بازیگران ریست عکس بازیگران ریستبهترین خواننده و بهترین ترانه‌ساز سال انتخاب شدند بهترین خواننده و بهترین ترانه‌ساز سال انتخاب شدند«هیس! پسرها فریاد نمی‌زنند» مجوز ساخت گرفت «هیس! پسرها فریاد نمی‌زنند» مجوز ساخت گرفتهانیه توسلی و تیم اسکواش بانوان هنرمند + عکس هانیه توسلی و تیم اسکواش بانوان هنرمند + عکسپرفروش‌ترین فیلم‌های سینما در روزهای پایانی سال پرفروش‌ترین فیلم‌های سینما در روزهای پایانی سالرونمایی از پوستر یک فیلم آخرالزمانی در هالیوود رونمایی از پوستر یک فیلم آخرالزمانی در هالیوودعکس لیلا اوتادی در چادر قشقایی در حال نان‌ پختن عکس لیلا اوتادی در چادر قشقایی در حال نان‌ پختنحاتمی‌کیا در سرزمین هندوها حاتمی‌کیا در سرزمین هندوهافروش مستند جنجالی مایکل جکسون به ۱۳۰ کشور فروش مستند جنجالی مایکل جکسون به ۱۳۰ کشوریکی از عشق‌های محسن تنابنده در زندگی/ عکس یکی از عشق‌های محسن تنابنده در زندگی/ عکستوضیح افسانه پاکرو درباره سیگار کشیدنش + عکس توضیح افسانه پاکرو درباره سیگار کشیدنش + عکسمجید خراط‌ها پس از ماه‌ها تحمل بیماری کنسرت برگزار می‌کند مجید خراط‌ها پس از ماه‌ها تحمل بیماری کنسرت برگزار می‌کندمدیرکل دفتر موسیقی و ممنوع‌الفعالیتی حمید حامی مدیرکل دفتر موسیقی و ممنوع‌الفعالیتی حمید حامیعظمت ساخت «سلمان فارسی» سه برابر «مختارنامه» است عظمت ساخت «سلمان فارسی» سه برابر «مختارنامه» استماهور الوند در مراسم تشییع پیکر عمویش ماهور الوند در مراسم تشییع پیکر عمویشاز خطرناک‌ترین فیلم جشنواره فجر تا اثری پُر افسوس از خطرناک‌ترین فیلم جشنواره فجر تا اثری پُر افسوسچه تفاوتی میان نوازندگی خانم و آقا وجود دارد؟ چه تفاوتی میان نوازندگی خانم و آقا وجود دارد؟کنسرت موزیسین آلمانی برای نخستین بار در تهران کنسرت موزیسین آلمانی برای نخستین بار در تهرانمعرفی ۲ بازیگر جدید نوجوان در «سینما ستاره» معرفی ۲ بازیگر جدید نوجوان در «سینما ستاره»اعتراض شدیدالحن خانه موسیقی به تغییر دادن سرود «ای ایران» اعتراض شدیدالحن خانه موسیقی به تغییر دادن سرود «ای ایران»رامبد جوان و خبر بچه دار شدنش رامبد جوان و خبر بچه دار شدنشعکس | بازی عمو زنجیرباف الناز شاکردوست با لباس محلی عکس | بازی عمو زنجیرباف الناز شاکردوست با لباس محلیچرا کنسرت هوروش‌بند لغو شد؟ چرا کنسرت هوروش‌بند لغو شد؟عمو پورنگ و «بالش‌ها» جایگزین «کلاه‌قرمزی» می‌شوند؟ عمو پورنگ و «بالش‌ها» جایگزین «کلاه‌قرمزی» می‌شوند؟دلیل سانسور تبلیغات «جن زیبا» در تلویزیون چه بود؟ دلیل سانسور تبلیغات «جن زیبا» در تلویزیون چه بود؟برندگان جایزه جمالزاده مشخص شد برندگان جایزه جمالزاده مشخص شدگریم جدید مهدی سلطانی در سریال «خواب‌زده» سیروس مقدم گریم جدید مهدی سلطانی در سریال «خواب‌زده» سیروس مقدم
دیوار (شماهم رو دیوار بنویسید)
ژینو فتاحی نوشت عاااااااااااالیS.h نوشت .مهدی نوشت عالیه نمره ی من به این فیلم 20 مهدی نوشت عالیه نمره ی من به این فیلم 20 نرگس نوشت عالی چی بگم عشقیرضا نوشت دمتون گرم اقای ایزدی خدا شما رو برای ما اصفهانیا نگه دارهالهام نوشت یک موضوع مهمی که بسیارقابل تامل است بی اعتباری جشنواره ها در نظرم باعث می شود موضوع مهم داوری جشنواره هاست که باید تخصصی باشد اگر به لیست داوران جشنواره ها توجه کنید اسم یک نفرداور مرد است که در اغلب جشنواره ها دایم تکرار می گردد از جشنواره جمالزاده بگیرید تا جشنواره مادرم زمین ، جشنواره آب ...و حالا جشنواره فرشته با موضوعات بسیار بسیارتخصصی اگر یک نفر چند رشته را می تواند به طور تخصصی داوری کند اگر داور به این موضوع مهم تخصصی بودن داوری بی اعتنا است و به موضوع بها نمی دهد برگزار کنندگان جشنواره ها بایدحواسشان به این موضوع مهم باشدهادی نوشت من خیلی این فیلمو دوست دارم و نظرم درباره ی این فیلم مثبت هستشمهمان نوشت عالی بود مخصوصا طلا خانم ممنونم از آقا محمد جواد پاک نژادستاره کریم پور نوشت سلام .شماخواننده موردعلاقه منوعشقم هستین هربارعشقم بهم زنگ میزدیامیدیدمش آهنگ شماپخش میشدهمون آهنگ دونه دونه دوستتون دارم وعاشق صداتونم SEFR نوشت عالیپوریا پایکاری نوشت عاشقشممهمان نوشت عالیییییمهمان نوشت عالیمهدی آزادخوش نوشت بسیار عالی۵۵ نوشت خوبه راضی هستم۵۵ نوشت خوبهساریه نوشت محسن ابراهیم زاده مهمان نوشت منکه نفهمیدم چی شد؟محسن ابراهیم زاده❤❤ نوشت بهترین عشق زندگیم توییساغر وزیری نوشت محسن امید وارم گه این پیامو ببینی من عاشقتم دوستت دارم توخیال خودم تو دوست پسرمی همه هم می دونن علی نوشت عالی بود گناوه هم بیاسیران نوشت ماموستا عدنان کریم هنرمند است عالی هر بژی کوردمهمان نوشت کیان چاپ نوشت ضمنا حاضرم برای همکاری با شما تخفیف خوبی بدم برای چاپ بنرهای تبلیغاتی تاترهای اقا رشید 09215605626کیان چاپ نوشت باسلام اقای ازدی مثل همیشه عالیمسعود شکل ابادی نوشت سلام خیلی عالیه من تابحال 3 بار رفتم دیدم بازم میرم چون خیلی اقای ایزدی را دوستش دارم به شما هم پیشنهاد میدم ببینیدSejde نوشت عالی بهترینیمهر نوشت عالیمهمان نوشت عشقی

نگاه هایی که می بینندمان و نمی بینیم

محمدرضا | ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۷:۴۰

یادداشتی برای نمایش « نگاهمان میکنند»

مسعود والهی - جامعه امروز جامعه ای است سرشار از حساسیت های درون شکافانه نسبت به زندگی دیگران، سرشار از برون ریزی های برآمده از روابط بین فردی و نگاه های ذهنی برآمده ازسوءتفاهمات ناشی از سوء رفتارهایی که خواسته یا ناخواسته روابط میان افراد را مخدوش و گاه دچار وسواس می کند.

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی های ارتباطی و به روز شدن برنامه های جدید شبکه های اجتماعی این روابط هر چه بیشتر دستخوش نا ملایمتی ها و سوءتفاهماتی می شوند که در نمایش «نگاهمان میکنند» سعی بر بیان این حقیقت تلخ از پیامد های اجتماعی و خانوادگی آن دارد.

«نگاهمان میکنند» نمایشی است که این روزها در تماشاخانه اصفهان واقع در مجموعه فرشچیان به کارگردانی معین الدین عشاقی در حال اجراست. نمایشنامه این اثر به پیشنهاد محمدرضا اصلی توسط نغمه ثمینی نوشته شده وپیشتر در سال 1395 در تماشاخانه عمارت مسعودیه در تهران توسط محمدرضا اصلی به روی صحنه رفته است.

ابتدا با توجه به پوستر و بروشور طراحی شده نمایش می توان با محتوای موضوع اصلی اثر وارد جریان ارتباطی بین مخاطب و خالق آن شد. پرده کرکره ای از بالا به پایین بر زمینه ای سیاه که با چشمانی از بین پرده تو را می بینند و عنوان نمایش «نگاهمان می کنند» در پایین صفحه تاکید بر دیدن و دیده شدن دارد. پوستر نمایش در عین بیان ساده عنوان و محتوا سعی در به چالش کشیدن ذهن مخاطب با عنوان آن است.

«نگاهمان میکنند» نمایشی است در سه بخش به هم پیوسته اما جدا از هم که در آن روابط میان افراد را به نوعی به یکدیگر پیوند می زند. گر چه پیش از این نمایش «میس کال» نوشه محسن رهنما به کارگردانی رهام بحیرایی در تالار هنر اصفهان با همین مضمون به صحنه رفته بود، اما نوع پردازش دراماتیک نمایش ها با یکدیگر متفاوت به نظر می رسند. هرچند پی رنگ اصلی هر دو نمایش تاکید بر سوءتفاهمات پبش آمده از رابطه های پنهانی میان افراد است، اما این نمایش بیشتر نگاهی موأکدانه بر اضمحلال روابط انسانی میان افراد دارد. از هم گسستگی های اجتماعی و خانوادگی ای که هر روز در ارتباطات بین فردی با دخالت ها و به نوعی فضولی کردن های ناشی از حساسیت های ذهنی می توانند منشاء سوءتفاهمات و حتی ایجاد اتفاقات جدید در شکل زندگی امروز ما باشند.

با نگاهی به آثار پیشین نغمه ثمینی مانند: «خواب در فنجان خالی»، «افسون معبد سوخته»، «شکلک» و... ؛ در این نمایش با نوع دیگری از روایت پردازی موضوع و خلق شخصیت ها مواجهیم. نمایشی که به شدت متکی به بیان روایی دراماتیک شخصیت هایش است، و سعی در خلق موقعیت ها و کنش های به هم پیوسته ای داشته که حول یک موضوع در جریانند. با توجه به این که نویسنده این اثر علاقه و شناخت کاملی به تئاتر، داستان و به خصوص روایت های هزارو یک شب دارد می توان تاثیر علاقمندی او را در آثارش دید. به خصوص در این نمایش که هر بخش آن دارای قصه و داستان های مخصوص خود است و در یک به هم پیوستگی بین پرده ای فاصله میان آن ها به هم پیوند خورده و نوعی انسجام درون متنی در کل نمایش دیده می شود.

این نمایش به کارگردانی معین الدین عشاقی با نوع اجرایی که همین متن توسط محمدرضا اصلی اجرا شده بود تفاوت های ساختاری ویژه ای در طراحی صحنه، لباس و کارگردانی دارد. معین الدین عشاقی سعی کرده با استفاده از ساده ترین امکانات صحنه ای با بازی های روان و درک و دریافت خود از متن بیان قابل فهمی از آنچه نمایشنامه بر آن تاکید دارد به نمایش درآورده وبه مخاطب عرضه کرده است. کارگردانی نمایش با اتکا به متن و مسایل پیرامون جامعه، نشانه های رفتاری شخصیت ها را با تاکید بر آنچه در فضای واقعی می توان دید به چالش کشیده و با استفاده از عناصر نمایشی واقع گرا و طراحی صحنه چند بعدی با دکور هایی که در هر بخش تغییر محسوسی دارند روابط علی و معلولی جریان روایی نمایش را به هم ربط داده، و با پردازش قابل فهمی رخدادهای دراماتیک اثر را به مخاطب عرضه کرده و در پایان سعی در به مشارکت کشیدن مخاطب در فضای اجرا دارد. پایان بندی ای که مخاطب را وارد ماجراها و مسایل مورد بحث نمایش می کند و نقطه اتصالی میان مخاطب و اجراگران با هدف نزدیک شدن به موضوع و درگیر شدن بیشتر مخاطب با محتوای اثر دارد.

نکته قابل توجه در این نمایش نوع نوشتار نامش است. «نگاهمان میکنند» ی که هم در پوستر و هم در بروشور به سر هم نویسی آن تاکید شده، گویی کلمه ها با در هم تنیدگی شان در دو هَجا و بی هیچ آب و تاب گرافیکی ای قرار است به معنا دهی نمایش کمک کنند.

«نگاهمان می کنند» سو تفاهمات جاری در روابط اجتماعی میان افراد را چنان به نقد می کشد که نمی توان به سادگی از آن گذشت. نگاهمان می کنندی که نگاه از بیرون به درون، نگاه از درون به بیرون، نگاه از درون به درون و نگاه از بیرون به خود را در زندگی اجتماعی امروز مورد توجه قرار داده است.

لازم به ذکر است نمایش نگاهمان میکنند تا ۱۹مرداد،ساعت ۲۰:۳۰ در مجتمع فرشچیان به روی صحنه می رود. علاقه مندان می توانند از اینجا اقدام به خرید بلیت نمایند.

امتیاز : ۵ از ۵ - ۱ نفر
    تبلیغات +
    اصفهان امروزفرهنگ و هنر
    پیشنهاد ویژه +
    نمایش اثر پرتوهای گاما بر گلهای همیشه بهار
    لوگواینماد ایران فالوگو ساماندهی ایران فالوگو وزارت فرهنگ و ارشادلوگو جشنواره وب و موبایلپلیس فتا