اسم شوهر من تهران است
آخرین یاداشت ها
نقدی بر شبی که ماه کامل شد نقدی بر شبی که ماه کامل شد پدر بازیگری که شبیه فروغ بود پدر بازیگری که شبیه فروغ بود شکایت الهام حمیدی از یک جواهرفروشی + عکس شکایت الهام حمیدی از یک جواهرفروشی + عکس شستشوی بدن و مصرف مواد مخدر برای پاک شدن گناهان + عکس شستشوی بدن و مصرف مواد مخدر برای پاک شدن گناهان + عکس عکس یادگاری بهنوش طباطبایی با جواد عزتی عکس یادگاری بهنوش طباطبایی با جواد عزتی در اختتامیه جشنواره فجر چه می گذرد در اختتامیه جشنواره فجر چه می گذرد دو برنده نقش زن و مرد در یک قاب - هوتن شکیبا و الناز شاکردوست دو برنده نقش زن و مرد در یک قاب - هوتن شکیبا و الناز شاکردوست همایون غنی‌زاده سیمرغش را نپذیرفت همایون غنی‌زاده سیمرغش را نپذیرفت حمید عسکری سکوتش درباره کنسرت جنجالی‌اش را شکست حمید عسکری سکوتش درباره کنسرت جنجالی‌اش را شکست تصاویر بهنوش طباطبایی و هستی مهدوی‌فر در پردیس چارسو تصاویر بهنوش طباطبایی و هستی مهدوی‌فر در پردیس چارسو جدیدترین عکس مهران غفوریان و دخترش جدیدترین عکس مهران غفوریان و دخترش «آشغال‌های دوست‌داشتنی» در آستانه اکران؟/ پوستر فیلم ناکام محسن امیریوسفی منتشر شد «آشغال‌های دوست‌داشتنی» در آستانه اکران؟/ پوستر فیلم ناکام محسن امیریوسفی منتشر شد مشروح نشست فیلم «جان دار» از منفعل بودن نقش باران کوثری تا پیام صوتی معتمدآریا به خبرنگاران مشروح نشست فیلم «جان دار» از منفعل بودن نقش باران کوثری تا پیام صوتی معتمدآریا به خبرنگاران قالیباف، هاشمی و ربیعی به تماشای «ماجرای نیمروز: رد خون» نشستند قالیباف، هاشمی و ربیعی به تماشای «ماجرای نیمروز: رد خون» نشستند معرفی 5 فیلم برتر آرای مردمی در روز نهم جشنواره فیلم فجر معرفی 5 فیلم برتر آرای مردمی در روز نهم جشنواره فیلم فجر عباس آخوندی: جشنواره فیلم فجر از دستاوردهای موفق انقلاب است عباس آخوندی: جشنواره فیلم فجر از دستاوردهای موفق انقلاب است سعید اوحدی: مجموعه شهرداری به استقبال میزبانی از جشنواره فیلم فجر می‌رود سعید اوحدی: مجموعه شهرداری به استقبال میزبانی از جشنواره فیلم فجر می‌رود روستایی: «متری شیش و نیم» حاصل همه زندگی من بعد از «ابد و یک روز» است روستایی: «متری شیش و نیم» حاصل همه زندگی من بعد از «ابد و یک روز» است عماد افروغ: حضوری پرنشاط را در جشنواره فجر شاهد هستیم - به فیلم‌های فاخرمان باید افتخار کنیم عماد افروغ: حضوری پرنشاط را در جشنواره فجر شاهد هستیم - به فیلم‌های فاخرمان باید افتخار کنیم استقبال مخاطبان از «قسم» محسن تنابنده در چارسو استقبال مخاطبان از «قسم» محسن تنابنده در چارسو ردپای «آژانس شیشه‌ای» در جشنواره فجر سی و هفتم ردپای «آژانس شیشه‌ای» در جشنواره فجر سی و هفتم چهار سانس فوق‌العاده برای «متری شیش و نیم» در پردیس زندگی چهار سانس فوق‌العاده برای «متری شیش و نیم» در پردیس زندگی جدول پخش فیلم های سی و هفتمین دوره جشنواره فجر در اصفهان جدول پخش فیلم های سی و هفتمین دوره جشنواره فجر در اصفهان نگین پارسا کیست؟ و چرا حمید عسکری ممنوع الکار شد؟ نگین پارسا کیست؟ و چرا حمید عسکری ممنوع الکار شد؟ تصاویر بازیگران «مسخره‌باز» روی فرش قرمز تصاویر بازیگران «مسخره‌باز» روی فرش قرمز جای خالی علی نصیریان در شب اکران فیلمش در جشنواره فجر جای خالی علی نصیریان در شب اکران فیلمش در جشنواره فجر مشروح نشست خبری فیلم «بنفشه آفریقایی» /سعید آقاخانی چگونه به فیلم اضافه شد؟ مشروح نشست خبری فیلم «بنفشه آفریقایی» /سعید آقاخانی چگونه به فیلم اضافه شد؟ فرشته طائرپور در واکنش به حاشیه افتتاحیه فجر: بهانه‎جویان جنجال درست نکنند فرشته طائرپور در واکنش به حاشیه افتتاحیه فجر: بهانه‎جویان جنجال درست نکنند اکران «تیغ و ترمه» با حضور ۲ تن از نمایندگان مجلس اکران «تیغ و ترمه» با حضور ۲ تن از نمایندگان مجلس اسعدیان: فضای جشنواره‌ فیلم فجر را متشنج نکنیم /در چهل سالگی انقلاب همدل باشیم اسعدیان: فضای جشنواره‌ فیلم فجر را متشنج نکنیم /در چهل سالگی انقلاب همدل باشیم
دیوار (شماهم رو دیوار بنویسید)
زهرا نوشت خیلی عالی بود مهمان نوشت عاااااولی بود عرفان نوشت بد است زهرا جون نوشت واقعا عالی بود یسنا جباری نوشت خیلی خنده دار بود پشتیبانی ایران فا نوشت خواهش میکنم. خوشحالیم از داشتن چنین مخاطبین پیگیر و خوش ذوقی مهمان نوشت چی شد اخری نفهمیدین والا مهمان نوشت چی شد مریم نوشت عالیه رها نوشت عالی بود.۲۰ یه خسته نباشید میگم به بازیگر نقش جابر.وآقا مصطفی.همه دستشون درد نکنه. بیشه نوشت عالی بود . ممنون از مطالب خوبتون . مهمان نوشت درود علی احمدیان نوشت در این دوران که انتخاب کلاس بازیگری و استادی خوب بسیار سخت شده به نظرم این کلاس خیلی مفیده مهمان نوشت الکیه Maedhe نوشت محسن جان این آهنگ جدید من وتو شما خیلی عالی بود و همین طور کنسرتی که در آمل داشته آید یک هموطن نوشت باسلام اولا تبریک به خانواده آقای غفوریان بخاطر ورود دختر کوچولوی زیبایشان به جمع شان و دوم چه عکس زیبایی از پدر و دختری گذاشته اید احسنت و تبارک الله خدا عاقبت بخیرتون بکنه و قدر این رحمت زیبارو بدونید و از لحظه لحظه هاش کمال لذت رو ببرید . مهدی فهیمی نوشت سلام اقای محسن ابراهیم زاده عاشق اهنگ تون هستم لطفا در اردبیل هم کنسرت بزاردید مهدی نوشت عالی آیناز نوشت وای من واسه گروه ماکان بند می میرم امدوارم هر چه زود تر به ارومیه بیان دوستون داریممممممممممم rezi نوشت dooset daram keshti(A.H کوروش نوشت آقای ابراهیم زاده کازرون هم کنسرت بزارید ما دوست داریم شما رو از نزدیک ببینیم عشقمی محمد سعیدی نوشت خیلی خیلی خنده داره حتما مردم اصفهان برید ببینید حسن پرداس نوشت سلام ،اجراتون عالی عالی عالی،هرچی بگم کم گفتم،قیمت بلیط های کنسرتتون بدبدبد،چرامانبایدبتونیم بیاییم کنسرتتون؟کاربرنامه ریزی داشتیدواسه این مشکل،یعنی اونایی که پولشوندارن نبایدازهنرهای هم وطناشون لذت ببرن؟درکل عاشقتونم،یاحق محسن سهرانی نوشت (کارگردان تاریک ماه) سلام و درود به عزیزان تاریک ماه و همه عزیزانی که نظر گذاشتن نظرات شما عزیزان بسیار ارزشمنده ممنونم که ما را دنبال میکنید...ایشالا بازم با کار بعدی درخدمت شما عزیزان هستم دوستتون دارم.... علی نوشت سینمای سوره با محوریت هنر و اجربه بیشتر فعالیت داره dedpool نوشت خوب پشتیبانی ایران فا نوشت دوست عزیز اکران فیلم ها از ۱۲ بهمن آغاز می‌شود و امسال ۱۱ فیلم در پردیس سینمایی سیتی سنتر بروی پرده خواهد رفت و سینماهای دیگر هنوز اطلاعاتی منتشر نکرده اند رضا توقیقی نوشت چقدر زود فیلم های تهران فروش رفت ساناز مهدوی نوشت جشنواره فیلم فجر امسال فیلم های خوبی داره. امیدوارم به زودی در شهرستان ها هم اکران بشه. ما که حسابی منتظریم محمدرضا نوشت فیلم های جشنواره در اصفهان کی اکران میشه؟

اسم شوهر من تهران است

محمدرضا | ۱۳ مرداد ماه ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۷

مجموعه داستان « اسم شوهر من تهران است» نوشته زهره شعبانی در سال 1395 برای نخستین بار توسط نشر مرکز چاپ و روانه بازار کتاب شد. این مجموعه در دهمین دوره جایزه ادبی جلال به عنوان اثر شایسته تقدیر شناخته شد. اثری که در سبک رئالیسم اجتماعی با نگاهی روان‌شناسانه و جامعه‌شناسانه سعی در به چالش کشیدن معضلات جامعه به ویژه در حیطه زندگی زنان دارد.

اسم کتاب بر خلاف آن‌چه مرسوم است نام هیچ یک از داستان‌ها نبوده و عنوانی است که خواننده از داستان «ساچلی» دریافت می‌کند. این خلاقیت و هوشمندی در انتخاب نام تک تک داستان‌های شعبانی نیز به چشم می‌خورد، انگار عناوین به گونه‌ای انتخاب شده باشند که علاوه بر اغنای حس زیبا شناختی و تعلیق، مفهومی را نیز به داستان بیفزایند.

آن‌چه واضح است «اسم شوهر من تهران است» کتابی است درباره زنان و برای زنان، شخصیت اصلی در هشت داستان از 9 داستان این مجموعه زن است. زنی که گاه اسیر فقر و اعتیاد همسر و خسته از به دوش کشیدن بار زندگی به تنهایی است، گاه دچار ملال ناشی از نادیده انگاشته شدن و دفن آرزوهایش با برچسب نمونه بودن، گاهی سر خورده و به جنون رسیده از بی‌توجهی و خیانت شریک زندگی و زمانی هم اسیر تعصبات و جهل فرهنگی جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند.

شعبانی دنیای زنان داستان‌هایش را می‌شناسد و به خوبی آن را با قلم و جهان‌بینی خود به تصویر می‌کشد، اما آن‌چه به نظر می‌رسد منفعل بودن این زنان است، انفعالی که از همان طرح روی جلد نمودی آشکار دارد؛ تصویر زنی که هاله‌ای از تقدس در اطراف سرش دیده می‌شود، صورت ندارد اما دست‌هایش چادر رنگی‌اش را با استیصال گرفته، نه نامی دارد و نه نشانی، نه چهره‌ای و نه هویتی، سرانجام پس زمینه عنوان کتاب شده و با نام مردش شناخته می‌شود.

زنان داستان‌های او اگر چه آگاه‌اند، اسارت‌شان را می‌فهمند، رنج می‌برند و می‌خواهند عصیان کنند، اما در نهایت هیچ یک قادر به تغییر وضعیت موجودشان نبوده و با فرافکنی و حتی گاه رضایتی ساختگی تن به پذیرش و تسلیم در برابر سرنوشت محتوم می‌دهند. شاید «ساچلی» تنها داستانی باشد که می‌خواهد تصویری از پویایی و عصیان زن در مقابل آن‌چه خانواده و محیط بر او تحمیل می‌کند ارائه دهد. اما به نظر می‌رسد که بیشتر نمایش‌گر آن باشد که دختر امروز نیز همان تصمیمی را می‌گیرد که ساچلی دیروز اسیرش شد و تسلیم نشدن و فرار نکردنش نیز بیش از آن‌که از سر عِرق به وطن و آگاهی باشد، حاکی از ناتوانی در ترک عادت و وابستگی است. 

مکان وقوع بیشتر داستان‌ها خانه است و همواره می‌توان حضور و مکانیت آن را در داستان‌های این مجموعه مشاهده کرد. خانه‌ای که زن داستان «گنجشک تریاکی» از آن می‌گریزد اما به این نتیجه می‌رسد که بازگشتش به آن آبرومندانه‌تر است، خانه‌ای که همه وقت و زندگی زن در داستان «کاش سودابه مرده باشد» را به خود اختصاص می‌دهد و در «ساچلی» همسایه مدرسه و اسیر هیاهو‌ست اما باز هم خواستنی است و ترک کردنش ناشدنی، این خانه در «خانه‌ای در طبقه چهارم»  غار تنهایی زن است و آن‌قدر بالا هست که او را از همه آدم‌های آن پایین جدا کند، بر دیوارهای این خانه در داستان «گلپونه‌ها» اشعار عاشقانه به چشم می‌خورد و زمزمه نوای گلپونه‌ها از آجرهایش شنیده می‌شود، در «شهرزاد با موهای وز شده» می‌شود ساعت‌ها روی تراسش نشست و به پنجره‌های ساختمان روبه‌رو خیره شد و درباره زندگی‌های پشت پرده‌شان قصه بافت. گویی در این مجموعه، مفاهیم زن و خانه در ذهن نویسنده با هم پیوندی همیشگی دارند. 

در بین داستان‌های این مجموعه «کوچه فوتبال» به دلیل انتخاب ایده و راوی غیرجاندار تازگی دارد، اما به نظر می‌رسد از سوی دیگر باعث بر هم خوردن انسجام کلی مجموعه نیز شده باشد. 

داستان «ای عیسی کجایی؟» نیز تنها داستان مجموعه شعبانی است که راوی آن مرد است. هر چند که در این داستان نیز شخصیت و محور اصلی زن می‌باشد. زنی زیباروی که در صحنه نمایش گرفتار کینه هم‌جنسان و بزدلی و دورویی غیرهم‌جنسانی که به خاطرشان شکنجه می‌شود شده، به دست آنان نابود می‌شود و در عین حال در حرکتی موازی در عالم واقعیت نیز روی همان صحنه اسیر حسد همکارانش شده، به قتل می‌رسد. از نکات درخور توجه این داستان ایهامی است که در نام آن مستتر شده، نامی که در بند کشیده شدن زن و انتظار برای ورود کارگردان را همزمان به نمادی از به صلیب کشیده شدن مسیح و انتظار برای ظهور منجی مبدل می‌سازد. داستانی که انگار در برخی صحنه‌ها یادآور فیلم «مالنا» اثر تورناتوره کارگردان ایتالیایی است.

به نظر می‌رسد که عدم تنوع زاویه دید و نوع روایت (انتخاب مکرر راوی اول شخص در بیشتر داستان‌ها، شخصیت‌پردازی مشابه زنان، پرهیز از روایت نمایشی با استفاده مکرر از تک‌گویی‌های راوی و استفاده حداقلی از دیالوگ) باعث تشابه فرم داستان‌ها شده و فضایی تکراری را در روایات به تصویر می‌کشد. گویی این‌ها همه داستان یک زن باشد در خانه‌هایی متفاوت و موقعیتی که تنها  اندکی متفاوت است. 

نویسنده با انتخاب زبان محاوره برای «گنجشک تریاکی»‌اش و هم‌چنین نمایش لحن شخصیت اصلی با کمک گرفتن فراوان از ضرب‌المثل‌های عامیانه در تک‌گویی‌ها، این داستان را از سایر داستان‌های مجموعه متفاوت کرده و سعی در ایجاد تنوع زبانی نموده است. در هر صورت، زبان ساده، نثر روان و انتخاب موضوعات ملموس و اجتماعی «اسم شوهر من تهران است» را به اثری خوش‌خوان و قابل تامل تبدیل کرده است.

یادداشت از: نفیسه رازی/ایسنا

 

امتیاز : ۰ از ۵ - ۰ نفر
تبلیغات +
اصفهان امروز فرهنگ و هنر Roogle - روگل!
پیشنهاد ویژه +
کنسرت آرش و مسيح
لوگواینماد ایران فا لوگو ساماندهی ایران فا لوگو وزارت فرهنگ و ارشاد لوگو جشنواره وب و موبایل پلیس فتا