درباره فیلم در میان امواج


در میان امواج دوگانه سردرگم، اين اصطلاحي است کارگردان نام فیلم خود را با آن، روان شناسانه معرفی می کند. بنابراین طبیعی است که گوش ها برای دیدن یک اثر روانشناختی مطلوب با چاشنی روانشناسی کودک تیز می شود.

‎دقایق ابتدایی فیلم کودکی شش ساله به دلیل فیلم های ترسناکی که والدینش می بینند، دچار علایم اضطرابی می شود. در این میان نقاشی هایش، رنگی رعب آور به خود می گیرد و با برون فکنی، سعی در ترساندن دوستانش دارد. این موضوع تا جایی پیش می رود که دچار توهم دیداری و شنیداری می شود. این معضل روز اجتماعی است که در نوع نگاه کارگردان به وضوح دیده می شود و فیلم را به نقطه قوت می رساند. در حالی که مخاطب در محتوای اولیه غرق می شود.

‎ به ناگاه داستان از مسیر اصلی، دور و در محتواهای دیگر گم می شود. در واقع کارگردان قصد دارد تاثیرات فضای مجازی را از ابعاد مختلف بر زندگی خانوادگی بررسی کند و آنقدر در این مسیر مبهم چنگ بر هر شاخه ای می زند که از موضوع اصلی فاصله می گیرد و این فاصله چنان نمود پیدا می کند که دیگر با یک اثر روانشناسی کودک مواجه نیستیم و فیلم به سمت مشکلات جامعه شناختی تغییر موضع می دهد.

‎بر اساس رخدادهای فیلم می توان نتیجه گیری کرد، که هدف اصلی، ساخت فیلمی روانشناسانه بوده است.

و در انتها نکته ای که دیگر در فیلم به آن پرداخته نشد، ترس کودک است که فارغ  از آن در پایان ماجرا تنها شاهد این اتفاق هستیم  که کودک کنار والدین خود ایستاده و می خندد! حال چگونه و با کدام روش درمان و در چه مدت زمانی اختلال شدیدی مثل توهم دیداری و شنیداری آن هم در کودکان از بین می رود، نکته ای است که در فیلم به آن پرداخته نشده است. در حالی که فیلم این ظرفیت را دارد که با راهکارهای برطرف شدن این ترس به انتها برسد تا بتوان با قطعیت گفت که با یک فیلم منسجم با درون مایه ی روانشناسی مواجه هستیم.

دکتر محمدرضا مرادی / ‎متخصص روانشناسی کودک و نوجوان و عضو گروه مطالعات میان رشته ای

به درباره فیلم در میان امواج امتیاز بده!

امتیاز : 0 از 5 - 0 نفر

نظر شما پس از تائید مدیرت به نمایش خواهد گذاشته شد.

تبلیغات +
پیام بین الملل - ارائه پنل رایگان پیامکی و صوتی اصفهان امروز فرهنگ و هنر Roogle - روگل!
پیشنهاد ویژه +
دومین دوسالانه عکس ایسنا اصفهان
لوگواینماد ایران فا لوگو ساماندهی ایران فا اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی